erfenis na dood vader

bourbonstreet
Topic Starter

erfenis na dood vader

#1 , 01 feb 2011 14:42

Hallo ,
Na de dood van mijn vader een goed anderhalf jaar geleden , is de relatie met mijn moeder spaak gelopen om verschillende redenen.
Nu mijn vraag is ik weet hoeveel geld er was en hoeveel er nog bijkomt , en ze zegt tegen me dat ik achter haar geld aanzit wat eigenlijk niet waar is , maar ze heeft een alkohol probleem , dus ik zou eigenlijk willen weten , wat ik kan doen om mijn deel te krijgen , ze heeft geen eigendom (onroerend goed ) enkel geld en nog een een levensverzekering die uitggekeerd zal worden in 2013 op naam van mijn vader .
Ze heeft er al mee gedreigd van alles op te maken en dat ik maar moet opletten dat ik geen schulden ga erven .
Wie kan mij hier raad in geven ?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 feb 2011 15:30

Bij overlijden woren de banktegoieden geblokkeerd. Die worden eerst vrijgegeven na akkoord van de erfgenamen. U bent erfgenaam van uw vader.
Dus uw moeder kan de tegoeden nooit vrijkrijgen zonder uw toestemming.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 01 feb 2011 16:14

U kan al beginnen met het geld dat deel uitmaakte van uw vaders nalatenschap en voor en van U is , op een geblokkeerde rekening op uw naam laten zetten. Dat kan u als blote eigenaar , mits de bepaling dat de intresten worden uitgekeerd aan uw moeder die vruchtgebruiker is. ? Uw moeder behoudt haar helft en is volledig begunstigde van de levensverzekering , daar kan u niets aan doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bourbonstreet
Topic Starter

#4 , 02 feb 2011 07:11

bedankt nu ben ik al een stap verder , moet ik dat blokkeren via de notaris doen samen met mijn moeder ?

roharro

#5 , 02 feb 2011 11:01

bedankt nu ben ik al een stap verder , moet ik dat blokkeren via de notaris doen samen met mijn moeder ?
Neen, de rekeningen worden automatisch geblokkeerd als u de bank van het overlijden op de hoogte stelt.

bourbonstreet
Topic Starter

#6 , 02 feb 2011 12:00

ik bdedoelde dus om mijn deel te laten blokkeren want mijn vader is al bijna 2 jaar dood en alles is geregeld dus ik zou nu pas mijn deel willen veiligstellen

roharro

#7 , 02 feb 2011 15:03

Dan kunt u niets meer laten blokkeren, daarvoor is het te laat.
Laatst gewijzigd door roharro op 02 feb 2011 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#8 , 02 feb 2011 19:20

ik bdedoelde dus om mijn deel te laten blokkeren want mijn vader is al bijna 2 jaar dood en alles is geregeld dus ik zou nu pas mijn deel willen veiligstellen
Wat ik bedoel en wat U nu nog altijd kan doen , is het deel aan geld dat u volgens de aangifte nalatenschap in blote eigendom hebt geërfd , als dusdanig laten blokkeren op uw naam. Zo doet u wat de wet veronderstelt. Daarvoor heeft u niet de hulp van een notaris nodig , maar het kan natuurlijk. Elke financiële instelling kan zo'n regeling treffen : een gecombineerde rekening , di. blote eigendom op uw naam mits betaling , levenslang van de intresten aan uw moeder. Bij haar overlijden wordt dat geld ten volle van u, kosteloos. U kan nog niets doen met dat geld maar uw moeder kan het ook niet opgebruiken. U heeft nu wel haar medewerking nodig om dat in orde te stellen.
U kan dat eisen , het is niet meer dan de uitvoering van de wettelijke regeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#9 , 03 feb 2011 10:31

“Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, EISEN dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(Burgerlijk Wetboek).

Voornoemde mogelijkheid is niet in de tijd beperkt. Belast hiermee zo nodig een notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”