Onenigheid bij erfenis-successie

RPE
Topic Starter

Onenigheid bij erfenis-successie

#1 , 28 jan 2011 12:49

Mijn vader is eind vorig jaar overleden.
Mijn moeder leeft nog en thuis zijn we in totaal met 3 broers, waarvan nog 1 in het ouderlijk huis woont.
Ikzelf en mijn 2e broer zijn gehuwd en hebben een eigen eigendom.

Mijn ouders hadden een stuk grond van 24a op een andere locatie en het ouderlijk woonhuis.
Ze hadden samen met ons afgesproken dat de 3 kinderen dit naar verloop van tijd over ieder een deel zou kunnen beschikken.
Het stuk grond werd 20 jaar geleden verkaveld in 2 stukken met evenredige waarde, waarvan ikzelf 1 stuk heb verkregen via een schenkingsakte (en waarop ik dus schenkingskosten heb betaald) en waarop ik mijn woonhuis heb gebouwd. Dit stuk kwam dan terug in de herverdeling bij de erfenis. Ik heb zelf ook de verkavelingskosten betaald indertijd.
Het 2e stuk grond kwam dan toe aan mijn 2e broer en het ouderlijk woonhuis later voor de 3e broer, die nog in het ouderlijk huis woont.
10 jaar geleden hebben mijn ouders het 2e stuk grond verkocht waarvan de toenmalige opbrengst naar mijn 2e broer is gegaan, die hiermee
een ander stuk grond heeft gekocht en er zijn woonhuis op gezet. Hij heeft geen enkele kosten van verkoop betaald.
Dus bleef er het ouderlijk huis over voor mijn 3e broer.
Nu na het overlijden van mijn vader hebben we de koppen bij mekaar gestoken om, na het bepalen van de successie op de ouderlijke woning, dit huis op naam van mijn 3e broer te zetten met vruchtgebruik voor mijn moeder.
Vermits de ouderlijke woning nu meer waard is dan de het geschonken stuk grond van het 1e stuk indertijd en de verkregen som voor het 2e stuk voor mijn 2e broer, hadden we besloten om ons erfelijk deel van het ouderlijk woonhuis af te staan aan onze 3e broer gezien hij
enerzijds nog niets had verkregen en anderzijds omdat hij thuis nog voor onze ouders had gezorgd. De 3e broer was bereid hiervoor de successiekost en de aktekosten van 1% om het op zijn naam te zetten, te betalen.
Dit waren we samen met mijn moeder overeengekomen vooraleer naar de notaris te stappen.
Tijdens de afspraak met de notaris blijkt plots de 2e broer (die het 2e stuk grond heeft laten verkopen 10 jaar geleden en het geld hiervoor integraal heeft gekregen) van gedacht te zijn veranderd omdat hij geld heeft geroken.
Nu zegt hij dat hij recht heeft op zijn deel van de meerwaarde van het ouderlijk woonhuis alsook op de meerwaarde van mijn stuk grond waarop ik 20-jaar geleden gebouwd heb terwijl hijzelf de verkregen waarde (die indertijd gelijk was) gebruikt heeft om zijn grond en woonhuis te zetten. In principe is dat ook zo maar hij schendt volledig de afspraken van onze familie terwijl hijzelf toch ook een meerwaarde heeft met de grond en het huis dat hij gebouwd heeft.
Hoe kunnen we vermijden dat mijn jongste broer en ik een stuk van de zogezegde meerwaarde op onroerend goed aan het erfenisdeel van mijn 2e broer moeten betalen ?
Bedankt voor jullie antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2011 13:28

Als ik de lange uitleg goed begrijp hebt u inderdaad een probleem waaraan m.i. niet te verhelpen valt.

1. u hebt een grond gekregen die nu meerwaarde heeft
2. uw broer heeft geld gekregen destijds (voortkomende van de verkoop van een perceel grond dat van uw ouders was, maar de oorsprong van het geld doet er niet toe)

Op ogenblik van overlijden ouders wordt de grond geherwaardeerd aan de dagwaarde, de geldsom wordt niet geherwaardeerd, enkel in aanmerking genomen voor de oorspronkelijke nominale waarde.
Beide moeten ingebracht worden in de erfenis alvorns de totale erfenis te verdelen.
Uw broer heeft bijgevolg recht op een groter deel van de erfenis dan u.

Voor het huis geldt zelfde redenering als voor de grond.

Juridisch staat u m.i. uiterst zwak in dit dispuut.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

RPE
Topic Starter

#3 , 28 jan 2011 14:24

Bedankt voor je antwoord, roharro.
Dit is waar ik voor gevreesd heb.
Het verkregen geld door mijn broer voor de grond staat betekend als voorschot op de erfenis. Dus het is degelijk een gift.
Het is echt niet eerlijk want mijn moeder weet ook niet wat mijn broer bezielt en mijn vader zou zich omdraaien in zijn graf als hij zou weten dat er aan de afspraak gezondigd wordt. Het had allemaal al veel vroeger moeten geregeld zijn, daar ben ik mij van bewust.
Het is trouwens schrijnend in de wetgeving als je met verkregen geld zelf tegelijkertijd onroerend goed gekocht hebt jaren geleden, deze dan geen meerwaarde zou hebben en hier ook niet in aanmerking komt. Dit is pas echt discriminatie.
Zeker als je weet dat deze broer zijn huidig onroerend goed meer dan het dubbele waard is dan ieder ons eigen deel.
De mensen die eerlijk zijn worden altijd gerold blijkbaar.

Reclame

Creatief

#4 , 28 jan 2011 15:26

Wanneer de afspraken niet op papier werden gezet en niet door iedereen werden ondertekend, heb je geen poot om op te staan.
Je broer moet er wel mee rekening houden dat bij 3 kinderen in leven, het beschikbaar deel 1/4de bedraagt van de fictieve massa.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”