Urn ontgraven en thuis zetten.

Melissa224
Topic Starter

Urn ontgraven en thuis zetten.

#1 , 25 jan 2011 01:44

Mijn vader is vorig jaar in april overleden op 50-jarige leeftijd.
Bij de begrafenisregeling werd er beslist hem te laten cremeren. Er werd toen aan mijn moeder gevraagd of ze de urn thuis wou bewaren.
Omdat mijn moeder er heel zwaar onder leed heeft ze toen beslist de urn te laten begraven in een urnentuin.

Nu na bijna een jaar ziet ze er nog heel veel van af en is tot de beslissing gekomen dat ze zich heel wat beter zou voelen als de urn toch thuis zou komen te staan.
Mijn moeder is al ettelijke jaren depressief en de gedachte dat mijn vader zijn urn niet thuis is, helpt het genezingsproces niet verder. Ze kan het niet verwerken.
Ook wordt er op het kerkhof veel vernield en gestolen waardoor ze er niet gerust in is.

De reden is dus eigenlijk dat op het moment van aanbod ze te overstuur was en dus ook niet logisch kon nadenken over wat ze dus echt wou.

Kan de urn nog ontgraven worden en thuis geplaatst worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2011 10:00

Bevoegdheid van gemeente dus daar eens navragen

j.demoor

#3 , 26 jan 2011 10:45

“Art.4...De Vlaamse regering bepaalt de nadere regelen* inzake opgravingen....Art.24.§ 1. De as van gecremeerde lijken kan in urnen worden geplaatst die op de begraafplaats worden begraven of in een columbarium worden bijgezet...§ 2. Onverminderd hetgeen is bepaald in § 1 kan, op verzoek van de echtgenoot en van de bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad, een gedeelte van de as van het gecremeerde lijk aan hen worden meegegeven.”(16 JANUARI 2004. - Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

* Zie 14 MEI 2004. - Besluit van de Vlaamse regering tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria.

Vooraleer de as mee te geven is hier dus opgraving vereist,waarvoor toestemming dient gevraagd
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jan 2011 11:09

dus bij gemeente opvragen.
Een officier van bestuurlijke politie zal dan het nodige (moeten) doen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”