spaans erfrecht

zanza
Topic Starter

spaans erfrecht

#1 , 17 jan 2011 19:42

Omdat ik het op het internet vrij tegenstrijdige artikels vind over spaans erfrecht kom ik hier ten rade...

Het zit zo:
- ik ben via testament aangeduid als erfgenaam van een onroerend goed in spanje (alicante), roerende goederen in spanje & belgie.
- De persoon van wie ik zou erven is geen rijksinwoner meer.
- erven in 4e graad (hoogste tarief spijtig genoeg)

Nu is de vraag op wat ik net successierechten moet betalen en hoeveel? Ik begrijp dat in spanje ook via schijven gewerkt wordt (zoals in belgië) en naargelang de verwantschap.

Thx voor de hulp :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 jan 2011 23:24

U moet zeker en vast contact opnemen met een notaris in de regio in Spanje waar de overledene woonde. Elke regio heeft verschillende tarieven voor successierechten. U zal die moeten betalen voor alle goederen die zich in Spanje bevinden. Er zijn wel vrij grote vrijstellingen. Zeker tot kort geleden moest je geen successierechten betalen indien een buitenlander goederen erft die zich in het buitenland ( van Spanje) bevinden. Dus voor U : geen successierechten als Belg op de roerende goederen in België.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zanza
Topic Starter

#3 , 19 jan 2011 19:53

Ik heb al beetje opzoek werk gedaan naar mogelijk belgische/nederlandse notarissen/advocaten in spanje die me mogelijk kunnen helpen. Ben terecht gekomen bij Sirejacob advocaten. Zitten net buiten alicante. heeft iemand er toevallig al ervaring mee?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”