We hebben altijd een goede verstandhouding gehad tot een maand geleden, toen we opgeroepen werden bij de notaris.
Nu word ons van alles verweten, waar we niets kunnen aan doen. Zij was er toch ook bij toen dat contract getekend is? of niet?
We hebben zelfs gevraagd of er een mogelijkheid was om dit terug te schenken! maar volgens de notaris is dit niet te betalen,
aangezien zij van ons een totale vreemde (niet verwant) is.
Het feit dat ze van jullie een vreemde is speelt hier niet noodzakelijk mee. De erfenisrechten die moeten betaald worden zijn net dezelfde als degene die nu moeten worden betaald, nml. die van erfgenamen in zijlijn. Alle mogelijke erfgenamen moeten dan wel verwerpen zodat de echtgenote tot de erfenis komt. De successierechten blijven dezelfde.
Als jullie rechtstreeks "terugschenken" wordt het uiteraard een duur plaatje: eerst de erfenisrechten in de zijlijn betalen, dan nog eens de schenkingsrechten (die voor de onroerende goederen hoog zijn).
Maak eerst een lijst op van wie moet verwerpen. Vervolgens laat u AL deze personen een verklaring tekenen waarbij ze verwerpen. Eens u AL deze verklaringen hebt deponeert u ze bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg.
Daardoor wordt de overlevende echtgenote erfgenaam (maar moet wel de erfenisrechten die gelden voor zijlijn betalen, dus hoger dan die tussen echtgenoten).
Volledigheidshalve moet ik wel vermelden dat ingeval er minderjarige kinderen erfgenaam zijn de vrederechter moet worden ingeschakeld. Ik weet niet hoe die daar gaat op reageren.
ps: Het feit dat de echtgenote het huwelijkskontrakt mee heeft getekend betekent niet dat ze op de hoogte was van de erfrechtelijke consequenties. Uit ondervinding weet ik dat de meeste mensen -inclusief veel hoog-opgeleiden- zich helemaal niet bewust zijn van die gevolgen. De meeste notarissen schieten hier erbarmelijk tekort in hun voorlichtingstaak.