erfenis overleden broer

philipvw
Topic Starter

erfenis overleden broer

#1 , 06 jan 2011 16:32

In juli 2010 is mijn broer overleden. Deze bleek nu met contract gehuwd te zijn.
Ik ben opgeroepen geweest bij notaris, en erf samen met mijn zus de helft van de onroerende goederen.
Maar de notaris zei ook dat er nog moest gekeken worden wat mijn broer al geerfd heeft tijdens zijn huwelijk.
Komt dit ook terug naar ons, want hij heeft al geerfd van onze ouders en van een eerder overleden zus (39 jaar terug)?
En wanneer komt dit dan terug?

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 06 jan 2011 18:45

Wat uw broer reeds geërfd heeft van zijn ouders is en blijft zijn persoonlijke eigendom. En het is net die persoonlijke eigendom die julliue erven (in blote eigendom). Ik neem aan dat uw broer geen kinderen had? Welk type huwelijkscontract?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

philipvw
Topic Starter

#3 , 06 jan 2011 19:04

Gehuwd met scheiding van goederen en had 1 zoon, maar die is verongelukt.
Hetgeen hij geerfd heeft, was wel geld!

Reclame

roharro

#4 , 06 jan 2011 19:11

Indien hij geen testament heeft opgesteld erven jullie alles wat op zijn naam staat "in blote eigendom". De echtgenote verkrijgt levenslang "vruchtgebruik".
Van wat hij in onverdeeldheid bezat erven jullie zijn aandeel daarin.

philipvw
Topic Starter

#5 , 06 jan 2011 19:29

Dus m.a.w. ik moet wachten om iets te ontvangen tot mijn schoonzus sterft?
Maar er moeten wel reeds successierechten op betaald worden.

roharro

#6 , 06 jan 2011 19:45

U moet inderdaad erfenisrechten betalen. Maar, met uitzondering van de gezinswoning, kunt u uw schoonzus "uitkopen". Dat houdt in dat u haar de tegenwaarde van het vruchtgebuik geeft in de vorm van een afkoopsom. Dat bedrag hangt af van haar leeftijd. Indien ze nog relatief jong is kan dat voor u tegenvallen.

philipvw
Topic Starter

#7 , 06 jan 2011 19:52

Volgens de notaris is het juist op de onroerende goederen dat er al successierechten moet betaald worden,
op 1/3 van 1/2 van de onroerende goederen (gezinswoning + 2de verblijf)

roharro

#8 , 06 jan 2011 19:56

Ja dat klopt. Zoals ik al schreef moet u erfenisrechten betalen op de waarde van de blote eigendom die u erft.
Op onroerende EN roerende waarden (voor zover die er zijn). Uw schoonzus moet de erfenisrechten betalen op de waarde van het vruchtgebruik.

wanton

#9 , 06 jan 2011 20:14

Ik heb medelijden met die vrouw van de overleden broer.
Ik heb op dit forum reeds meermaals gezegd dat een getrouwd koppel zonder afstammelingen , een wederzijds testament moet maken. Zeker indien zij elkaar willen veilig stellen, vooral bij contract scheiding van goederen. Wat gebeurt er nu : het eigen vermogen van de overledene wordt terug samengesteld. Dat houdt in = deel in de onverdeeldheid plus alles wat die ooit als eigen vermogen heeft ontvangen via schenking of erfenis. Vermits er geen gemeenschappelijk goed is gaat de blote eigendom naar de familie en behoudt de echtgenote enkel het vruchtgebruik. Dergelijke situaties hebben reeds vroeger tot drama's geleid, tot uiteindelijke verkoop van de woning. Het geërfde kapitaal is meestal verweven met de eigen goederen of geïnvesteerd in de woning. Toch moet het geld voorzien zijn. Die vrouw kan best de blote eigendom afkopen , zodat zij een netto bedrag behoudt. Gelukkig zijn er reeds Kantoren van Registratie die de vergoedingsregel niet toepassen voor roerende goederen.
Iedere erfgenaam moet nu reeds successierechten betalen op hetgeen die , zelfs in blote eigendom , verwerft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#10 , 06 jan 2011 20:33

Helaas heeft Wanton 100 percent gelijk. Meestal zijn de mensen in kwestie zich daar helemaal niet van bewust. Enkele jaren geleden dergelijke "tragedie" meegemaakt bij naaste familie. Het is ook de reden waarom ik mij (terug) aan erfenisrecht ben gaan interesseren. Met veel stress, moeite en goodwill van al de betrokken erfgenamen in alle graden (die uit morele overwegingen allen de erfenis hebben verworpen ten voordele van de overlevende echtgenoot) heb ik de zaak nog kunnen rechttrekken, maar vadertje staat heeft wel gretig erfenisrechten aan het tarief in zijlinie geïncasseerd.
Laatst gewijzigd door roharro op 06 jan 2011 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

philipvw
Topic Starter

#11 , 06 jan 2011 20:39

Ik vind het maar schoon, dat hetgeen hij gekregen/geerfd heeft van zijn ouders/zus, terugkomt naar die lijn van de familie,
anders gaat dit waar onze familie voor gewerkt heeft naar vreemde van de andere kant.

roharro

#12 , 06 jan 2011 20:46

Het is niet enkel wat de overleden broer heeft geërfd dat teruggaat, maar tevens alles wat hij tijdens het huwelijk zelf heeft verdiend.
Het is net daardoor dat er soms overlevende echtgenoten met lege handen komen te staan.
Laatst gewijzigd door roharro op 06 jan 2011 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#13 , 06 jan 2011 20:49

Er zit precies een haar in de boter , in de relatie met schoonzus.
Waar ik bang voor ben , is dat schoonzus kan verplicht zijn om het huis te verkopen om de blote eigendom van haar schoonfamilie te kunnen betalen. Ik hoop dat haar Registratiekantoor de vergoedingsregel dan ook niet toepast!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

philipvw
Topic Starter

#14 , 06 jan 2011 21:23

We hebben altijd een goede verstandhouding gehad tot een maand geleden, toen we opgeroepen werden bij de notaris.
Nu word ons van alles verweten, waar we niets kunnen aan doen. Zij was er toch ook bij toen dat contract getekend is? of niet?
We hebben zelfs gevraagd of er een mogelijkheid was om dit terug te schenken! maar volgens de notaris is dit niet te betalen,
aangezien zij van ons een totale vreemde (niet verwant) is.

roharro

#15 , 06 jan 2011 23:28

We hebben altijd een goede verstandhouding gehad tot een maand geleden, toen we opgeroepen werden bij de notaris.
Nu word ons van alles verweten, waar we niets kunnen aan doen. Zij was er toch ook bij toen dat contract getekend is? of niet?
We hebben zelfs gevraagd of er een mogelijkheid was om dit terug te schenken! maar volgens de notaris is dit niet te betalen,
aangezien zij van ons een totale vreemde (niet verwant) is.
Het feit dat ze van jullie een vreemde is speelt hier niet noodzakelijk mee. De erfenisrechten die moeten betaald worden zijn net dezelfde als degene die nu moeten worden betaald, nml. die van erfgenamen in zijlijn. Alle mogelijke erfgenamen moeten dan wel verwerpen zodat de echtgenote tot de erfenis komt. De successierechten blijven dezelfde.
Als jullie rechtstreeks "terugschenken" wordt het uiteraard een duur plaatje: eerst de erfenisrechten in de zijlijn betalen, dan nog eens de schenkingsrechten (die voor de onroerende goederen hoog zijn).

Maak eerst een lijst op van wie moet verwerpen. Vervolgens laat u AL deze personen een verklaring tekenen waarbij ze verwerpen. Eens u AL deze verklaringen hebt deponeert u ze bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg.
Daardoor wordt de overlevende echtgenote erfgenaam (maar moet wel de erfenisrechten die gelden voor zijlijn betalen, dus hoger dan die tussen echtgenoten).

Volledigheidshalve moet ik wel vermelden dat ingeval er minderjarige kinderen erfgenaam zijn de vrederechter moet worden ingeschakeld. Ik weet niet hoe die daar gaat op reageren.

ps: Het feit dat de echtgenote het huwelijkskontrakt mee heeft getekend betekent niet dat ze op de hoogte was van de erfrechtelijke consequenties. Uit ondervinding weet ik dat de meeste mensen -inclusief veel hoog-opgeleiden- zich helemaal niet bewust zijn van die gevolgen. De meeste notarissen schieten hier erbarmelijk tekort in hun voorlichtingstaak.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”