Schenking ouderlijk huis

Oswald
Topic Starter

Schenking ouderlijk huis

#1 , 02 jan 2011 13:23

Mijn ouders willen mij hun huis schenken en er zelf blijven wonen. Ik ben enig kind. Het huis is grofweg 250.000 Euro waard en ligt in Oost-Vlaanderen. Ik heb een eigen woning waar ik met mijn vriendin woon onder het stelsel van wettelijk samenwonen. We betalen hiervoor een lening af die nog 25 jaar loopt.

Hoe wordt de waarde van het ouderlijk huis bepaald? Wie schat dit?
Zijn schenkingsrechten lager dan successierechten?
Is het niet interessanter om elke x jaar een deel te schenken en zo een lager tarief te betalen? Vb telkens 1/3de, en moet dan telkens de waarde van dat moment bepaald worden? (zou wel interessant zijn als de prijzen intussen zakken)
Welke invloed heeft dit op het belastingvoordeel van mijn huidige lening?
Nog iets dat ik moet weten? Voor- en nadelen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jan 2011 14:08

Dag Oswald ,
tenzij uw ouders het huis schenken - toch blote eigendom - in schijfjes , is een vererving goedkoper dan een schenking. U moet weten dat u erft of geschonken krijgt van twee 'gevers'. De rechten worden berekend per schenker per begunstigde. Indien om de drie jaar een deel van het huis wordt geschonken , vertrekt men wel elke keer met de laagste tarieven.
U heeft zelf nog een lening lopen voor uw eigen aangekocht huis. Weet dat U , wanneer u (mede-)eigenaar wordt van een ander huis ,op een ander manier dan erfenis , u het voordeel van de woonbonus voor een serieus deel verliest.
Bij vererving betaal je zelfs niet op de toatele waarde , omdat het deel dat de overlevende echtgenoot erft , vrijgesteld is van successierechten. Deze rechten moeten betaald worden op de werkelijke waarde , die de Registratie bepaalt in vergelijking met andere woningen. Die schatting doe je wel zelf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”