Erfrecht niet erkend kind..

Arkon
Topic Starter

Erfrecht niet erkend kind..

#1 , 01 jan 2011 21:41

Besten , ik zit met een behoorlijk complexe situatie en ik had graag jullie mening gehad hierover , ik ben zelf volledig onervaren in deze zaken .

Sorry voor het lange verhaal , maar kort krijg je zoiets niet uitgelegd vrees ik.

Mijn biologische vader en mijn moeder zijn beide belgisch , maar woonde in Ivoorkust op moment van mijn geboorte .
Hierbij heeft mijn biologische vader geweigerd mij te erkennen als zijn kind . Mijn ouders zijn ook niet getrouwd geweest , mijn moeder was op de moment nog steeds officieel getrouwd met iemand die ze al lang niet meer zag( hiervan is later een afstand van vaderschap geoordeelt in de rechtbank , dat die persoon waarmee mijn moeder getrouwd was , niet mijn vader is ) . Zodoende ben ik in het buitenland geboren , staat er op mijn geboorteakte enkel de naam van mijn moeder ingevuld en heb ik haar achternaam.
Nu is mijn biologische vader een 2 maand terug overleden in België , en dient er een erfenis verdeeld te worden tussen zijn weduwe ( een ivoriaanse ) , hun 2 jonge kinderen , 2 volwassen kinderen ouder als ik die mijn vader heeft verwekt in een eerste huwelijk ( alle 4 kinderen zijn erkend ) , en in principe Ik , maar ik ben dus niet erkend .
Het staat voor mij en mijn moeder vast dat ik zijn kind ben , en we hebben ook 8 jaar samen gewoond als een gezin . Hiervan zijn foto's en andere kleine bewijzen , maar ik zou ook oude buren etc van toen kunnen contacteren die dit bevestigen. Na die 8 jaar heb ik hem 1 keer terug gezien op een familiefeest van zijn kant en 1 maand voor zijn sterven , waar hij mij erkende en we een gesprek hebben gehad. Ook mijn nonkels en tantes langs die kant weten en kunnen bevestigen dat ik zijn kind ben , ik heb ook dezelfde 'dominante uiterlijke genen' meegekregen.
Toen ik een jaar of 12 was , ben ik erkend door mijn toenmallig stiefvader als mijn 'officiële' vader , dit vanwege de slechte gezondheidstoestand van mijn moeder in die tijd en de vrees als wees in de wereld te komen te staan , terwijl ik een erg goed contact had met mijn stiefvader . Met een papierenromsloop is dit inorde gekomen en sindsdien is hij officieel mijn vader .
Nu gaat de erfenis wel over een aardige som euros , die verdeelt is over bankrekeningen in ivoorkust , zuid africa , de filipijnen , frankrijk en belgië .
Ik heb enkele gesprekken gehad met de notaris , hij heeft mijn geboorteaktes bekeken , hij is volledig overtuigd van mijn verhaal , maar hij beweert dat er geen enkel 'sterk' document tussen mijn bundel geboorteaktes en vertalingen staat. Een DNA onderzoek zou natuurlijk wel uitsluitsel kunnen geven , maar ik ben vrij onbemiddeld. De notaris heeft de erfenis doorgegeven aan de advocaat van zijn weduwe , die optreed als haar vertegenwoordiger terwijl zij in ivoorkust verblijft ( deze advocaat was ook de advocaat van mijn vader.) Die vrouw is sinds zijn sterven al 'tegen mij' , zo mocht ik bv. van haar niet op de doodsbrief staan.
Nu heb ik enkele keren contact gehad met haar advocaat , hij verteld mij dat hij de andere 2 kinderen maar niet kan contacteren , en dat het best zou zijn om eens met alle partijen bij elkaar te komen , om te spreken over een compromis. Hij erkend dat lange procedures de zaak enkel zouden doen aanslepen , en het is nu ook geen fortuin waarover we spreken als je de dure gerechtskosten gaat bekijken.
Ikzelf heb éen van die 2 oudere kinderen kunnen contacteren via facebook , hij stuurde kort terug dat hij erover moest nadenken en met zijn broer bespreken . Sindsdien krijg ik geen contact meer met hem .

pfoe , dat was een brok .
Nu heb ik ook veel vragen als leek in het juridische :s
Denken jullie dat ik een kans maak ?
Kan ik best een advocaat nemen ?
De notaris sprak over dat ik misschien een rechtzaak eerste aanleg zou moeten beginnen , klopt dit ?
Heb ik recht om 'mijn voet tussen de deur' te steken , om aan te tonen , al dan niet via dna , dat ik zijn zoon ben ? Doet dit er wel toe omdat het op papier zo een puinhoop is , of heb je als 'bewezen' biologisch kind automatisch recht op je deel ?
Hoeveel tijd heb ik om iets te doen eer ik mijn kans verkeken heb ?

Hopelijk overweldig ik jullie niet te hard , maar ik snap er zelf geen jota meer van en ik heb schrik veel tijd , energie en geld te verliezen aan een verloren zaak .

Hartelijk bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jan 2011 22:27

Op dit forum is daar al heel wat info over gegeven
zoek op erkenning vaderschap
erven na DNA onderzoek
vaderschap geen erkenning
benevens via zoekmachine eventjes de wetteksten bekijken.
U hebt echter een wettelijke vader. Er is dus een juridische band

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2011 11:41

Ik heb begrepen dat er geen juridische vader is: (staat er op mijn geboorteakte enkel de naam van mijn moeder ingevuld .)

Als jij nog geen 48 jaar oud ben kan je een vordering tot vaststelling van vaderschap instellen. De verjaringstermijn is dertig jaar en loopt niet t.a.v. minderjarigen (art. 331ter B.W.).

Als het vaderschap vastgesteld wordt door de rechtbank erf je zoals de andere kinderen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”