Onterven ouders naar schulden toe in de toekomst?

Gielleke
Topic Starter

Onterven ouders naar schulden toe in de toekomst?

#1 , 21 dec 2010 15:53

Hallo iedereen,

Kan iemand mij helpen aub?

Ik wil graag binnenkort samen gaan wonen met iemand. De toestand van haar ouders is niet altijd even gunstig als ook het contact.
Mocht er daar op termijn schulden komen, wanneer zij nog leven. Kan men mijn laten vriendin opdraaien voor die schulden of kosten?

En tot in hoe ver kan dit gaan aub?
Ik wil graag meer informatie hier over omwille dat ik niet graag op termijn ook wil betalen mochten wij trouwen met elkaar.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Gielleke op 21 dec 2010 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2010 15:57

Kan mijn vriendin opdraaien voor die kosten aub?
Zoals je zin geformuleerd is wens je dat je vriendin WEL voor die kosten moet opdraaien.
Er staat een vraagteken achter , en je vraagt dan nog vriendelijk (aub) of ze voor die kosten MAG opdraaien.
Ik denk niet dat dat uw bedoeling was, of vergis ik me?

Gielleke
Topic Starter

#3 , 21 dec 2010 16:39

Heb mijn vraag een beetje aangepast. Sorry.

Het was een beetje onduidelijk, maar bedoeld dit zeker in het negatieve.

Bedankt.

Reclame

Cora Jacobs

#4 , 21 dec 2010 16:53

Hallo,

jou vriendin kan altijd schulden erven, maar schulden zo toegeschoven krijgen niet hoor.
Daar heb ik nog niet van gehoord. Zij kan haar dan laten onterven als 1 van de ouders komt te sterven.
Moest u vriendin ergens een document getekend hebben waar er in staat dat zij borg staat voor u ouders dan is de kans groot dat zij er wel moet voor opdraaien.

Gr.

Gielleke
Topic Starter

#5 , 21 dec 2010 17:04

Zei heeft op heden geen borg gestaan.

Enkel ben ik een beetje bang, mocht er nog schulden gemaakt worden in de toekomst door haar ouders of één van beide.
Dat zei er zal moeten voor opdraaien als haar ouders dit niet meer kunnen betalen.

Franciscus

#6 , 21 dec 2010 17:19

En waar woont vriendin en heeft deze eigendom of waardevolle voorwerpen.

Vandebos

#7 , 21 dec 2010 17:21

Neen. Schulden van de ouders kunnen bij leven niet op de kinderen afgewenteld worden tenzij in zeer specifieke gevallen waarbij vennootschapsconstructies zijn opgezet.

Bij het overlijden van één of beide ouders zal wel telkens bij de rechtbank van eerste aanleg de erfenis dienen te weigeren.

Gielleke
Topic Starter

#8 , 21 dec 2010 17:59

Neen. Schulden van de ouders kunnen bij leven niet op de kinderen afgewenteld worden tenzij in zeer specifieke gevallen waarbij vennootschapsconstructies zijn opgezet.

Bij het overlijden van één of beide ouders zal wel telkens bij de rechtbank van eerste aanleg de erfenis dienen te weigeren.
Dat is mooi om te horen.
Zei heeft geen eigendom maar wij zouden graag iets samen willen kopen.

Franciscus

#9 , 21 dec 2010 19:12

Vraag is als ze nog bij haar ouders woont dan kan er vermenging van roerend vermogen zijn.

Gielleke
Topic Starter

#10 , 21 dec 2010 19:47

Vraag is als ze nog bij haar ouders woont dan kan er vermenging van roerend vermogen zijn.
Vermenging van roerend vermogen?

Creatief

#11 , 21 dec 2010 21:57

Roerend vermogen = geld, goederen (auto, meubelen, tv, computer, boeken, juwelen ...)
Wanneer je vriendin nog inwoont bij haar ouders, dan bestaat de mogelijkheid dat er op een dag een deurwaarder daar aan de deur staat, die beslag legt op de aanwezige goederen en rekeningen. Indien je vriendin niet kan bewijzen dat bijvoorbeeld de computer met haar geld werd gekocht, dan wordt deze computer in beslag genomen. Deze computer wordt dan in beslag genomen en beschouwd als zijnde bezit van de ouders. Hetzelfde geldt voor de overige roerende goederen.

Gielleke
Topic Starter

#12 , 21 dec 2010 22:19

Eerst dank voor de goede uitleg.

Mijn vriendin zal geen persoonlijke dingen bij houden van haar thuis of kleren.
Op heden zijn daar geen problemen als ook nog zeker geen komst van een deurwaarder.
Enkel als wij samen een huis kopen en samen wonen of zouden trouwen in de toekomst, en de situatie waar ze nu beetje inzicht op heeft
wat dan niet meer zal zijn loopt uit de hand. en er zouden schulden komen terwijl zei nog leven, kan zij of wij dan opdraaien voor die schulden.

Bedankt.

Creatief

#13 , 21 dec 2010 23:08

Indien je vriendin haar domicili niet meer op het adres van haar ouders staat en als ze geen persoonlijke bezittingen meer achterlaat bij de ouders, dan kan de deurwaarder geen beslag meer leggen op haar goederen. De deurwaarder legt dan enkel beslag op de goederen van haar ouders.

Schuldeisers kunnen zich ook melden na een overlijden. Je vriendin kan zich hiertegen wapenen. Bij het openvallen van de nalatenschap kan ze de erfenis volledig verwerpen of aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving, maar zo ver zijn we nog niet, hé.

Gielleke
Topic Starter

#14 , 22 dec 2010 10:12

Neej, dat is een feit.

Maar als ik het het goed begrijp. Hoeft ze niet bang te zijn dat ze indien er schulden komen terwijl haar ouders nog leven, dat zei deze zou moeten ophoesten als haar ouders deze niet meer kunnen betalen.

Creatief

#15 , 22 dec 2010 12:17

Inderdaad, indien je vriendin bij jou komt inwonen hoeft ze niet bang te zijn dat ze moet opdraaien voor de schulden van de ouders.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”