Vanuit verschillende kanten heb ik me laten vertellen dat een gehuwd paar mèt kinderen een schenking aan elkaar kan doen (bij leven uiteraard) waardoor hun gedeelte van hun eigendom niét naar de gemeenschappelijke kinderen gaat, maar in volle eigendom naar de langstlevende partner.
Ik dacht altijd dat zoiets niet mogelijk was, maar ik hoorde recent volgende situatie:
Vader + moeder hebben drie volwassen kinderen.
Vader doet blijkbaar een schenking aan moeder waardoor zij bij het overlijden van vader de volle eigendom van het huis verkrijgt en de kinderen niks.
Vader is ondertussen overleden. De drie volwassen kinderen zijn nooit naar de notaris moeten komen.
Moeder verkoopt na een aantal jaren de gezinswoning aan één van haar zoons aan een schappelijk prijsje. Het geld wordt daags nadien van de rekening gehaald en de moeder verdeelt cash de opbrengst van de woning (of althans het grootste deel ervan) onder haar twee zoons (als schenking onder tafel).
Het derde kind wordt volledig in het ongewisse gelaten.
Kàn zoiets? De verkoop van de woning is gewoon bij de notaris beschreven (zelfde notaris die de erfenis beheerde).