aankoop ouderlijk huis

deon
Topic Starter

aankoop ouderlijk huis

#1 , 11 dec 2010 09:45

Hallo,
graag hulp/raad bij volgend probleem a.u.b ?
Ouders zijn overleden.Ik heb één broer en 3 zussen waarvan de jongste zus 66% mentaal gehandicapt is.De nalatenschap van mijn ouders is afgehandeld behalve het ouderlijk huis waarin mijn gehandicapte zus momenteel alleen verblijft.Ikzelf woon 3 huizen verder zodat mijn zus kan geholpen worden waar nodig.
Gelooft het of niet maar nu willen mijn 2 oudere zussen + broer het ouderlijk huis verkopen (terwijl ze altijd beloofd hadden aan mijn ouders zaliger om over het welzijn van onze jongste zus te waken ) waardoor mijn gehandicapte zus op straat komt te staan.Er is geen testament en geen voogd geregeld.

1) wat zou/moet ik het best doen om mijn jongste zus te beschermen in deze situatie ?
2) kan mij zus de ander drie hun erfdeel afkopen (eventueel met een sociale lening -ze heeft alleen een vervangingsinkomen-en wat hulp hier en daar) ?De anderen zouden denkelijk akkoord gaan met 26000 euro per 1/5 deel = 78.000 euro.
3)waar kan mijn zus het beste terecht voor een sociale lening ?
4) ik zou mijn 1/5 deel gewoon behouden omdat mijn zus anders zeker de andere niet kan uitkopen.Ik zou haar hierover het vruchtgebruik geven .Wat gebeurd dan bij het overlijden van mijn jongste zus als ikzelf en mijn echtgenoot al overleden zijn ? We hebben 3 kinderen.Wat is hier de meest voor de hand liggende oplossing a.u.b ?Welke stappen dienen we te ondernemen ?

Alvast bedankt voor alle raad. :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke

#2 , 12 dec 2010 01:05

Alhoewel uw gehandicapte zus wellicht fysiek meerderjarig is... is het dringend noodzakelijk om haar (als dat door uw ouders zou zijn nagelaten) "verlengd minderjarig" te laten verklaren via een procedure bij de Rechtbank van Eerste Aanleg en een "voogd" te laten aanstellen door het Vredegerecht anderzijds.
Gezien haar toestand is het daarenboven zeer wenselijk om de "nalatenschap slechts te aanvaarden onder het voorrecht van de boedelbeschrijving".. een procedure die ook wordt opgestart via het Vredegerecht.
In zo'n situatie wordt er met woorden zeer veel beloofd.. maar dat is in de praktijk niet zinvol; men MOET haar vooral beschermen binnen het kader van de terzake geldende wetgeving. Neem voor dat doel alvast contact op met het Vredegerecht van uw Kanton.
Tenslotte is het goed om weten dat niemand kan verplicht worden om in onverdeeldheid te blijven!!!
Daarna zal u (of tenminste de aangestelde voogd.. misschien zelfs de voorlopige bewindvoerder aangesteld door de vrederechter) diverse zaken administratief moeten regelen.. zoals daar kunnen zijn.. het kindergeld, de tegemoetkomingen, enz...!!!

deon
Topic Starter

#3 , 13 dec 2010 06:33

Dank al voor deze raad.
Kan U me ook raad geven bij de andere vragen/mogelijkheden a.u.b ?

Reclame

j.demoor

#4 , 13 dec 2010 11:04

“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit de jongste zus meerderjarig is. ‘waarvan de jongste zus 66% mentaal gehandicapt is’ houdt vrijwel zeker in dat zij niet in staat is haar goederen te beheren,

“Art.488bis.B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende...kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats...§ 6. Op straffe van niet-ontvankelijkheid wordt...een omstandige geneeskundige verklaring bij het verzoekschrift gevoegd, die ten hoogste vijftien dagen oud is, en de gezondheidstoestand van de te beschermen persoon beschrijft. De verklaring vermeldt of de te beschermen persoon zich kan verplaatsen, en in het bevestigend geval, indien zulks gelet op zijn toestand, aangewezen is. Tevens vermeldt deze verklaring of de te beschermen persoon nog kennis kan nemen van de rekenschap van het beheer. Deze geneeskundige verklaring mag niet worden opgesteld door een geneesheer die een bloed- of aanverwant is van de te beschermen persoon of van de verzoeker, of op enigerlei wijze verbonden is aan de instelling waar de te beschermen persoon zich bevindt.”(B.W.).

Verzoek de vrederechter aldus om aanstelling van een voorlopig bewindvoerder voor uw jongste zus,alvorens verdere stappen te zetten.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Elke mede-eigenaar kan die vordering instellen en de jongste zus kan geen aanspraak maken op preferentiële toewijzing krachtens art.1447 B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”