overlijden vruchtgebruiker

mezelf81
Topic Starter

overlijden vruchtgebruiker

#1 , 10 dec 2010 12:11

situatie:

stiefmoeder (met 2 kinderen) + vader (3 kinderen)
Vader komt te overlijden...
Hun huis waar ze in wonen staat volledig op naam van de vader (getrouwd met scheiding van goederen)
Vader laat aan zijn kinderen hun wettelijk deel na (elk 1/4de van de woning)
het overige deel laat hij na aan zijn echtgenote.
De stiefmoeder behoudt sowieso het vruchtgebruik over die woning, zover is duidelijk. (en de 3 kinderen hebben daar geen problemen mee)

Wat gebeurd er als de stiefmoeder komt te overlijden?
Het VG komt te vervallen en de kinderen worden samen voor 3/4de volle eigenaar van het huis.

Wat met het deel van de stiefmoeder, die logischer wijs naar haar 2 kinderen gaat.
Kunnen die kinderen een belemmerende rol spelen in de latere verkoop van het huis?

Wat als stiefmoeder nog eens hertrouwd, heeft haar nieuwe partner dan ook nog een recht op vruchtgebruik van dat huis?

(heb op het net ergens de term wilsrecht opgevangen, maar ik neem aan dat dit meer over de Nederlandse wetgeving, bestaat er zoiets in de belgische wetgeving ook?)

bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 dec 2010 12:34

stiefmoeder heeft vruchtgebruik van het bezit van de vader.
Omwille van het huwelijk heeft zij het vruchtgebruik van de gezinswoning en de inboedel zolang ze leeft.
Als zij overlijdt dooft het vruchtgebruik uit, maar vader kan wel 1/4 deel van zijn bezit aan haar laten vererven.
als ze hertrouwt en sterft zou theoretisch haar partner het vruchtgebruik hebben van dat 1/4 van het huis.
Niet van de rest van het huis. Lijkt me ingewikkelde situatie.
Wat wel helder is: na haar dood hebben haar kinderen recht op dat 1/4 deel van het huis.

wanton

#3 , 10 dec 2010 13:52

De stiefmoeder heeft slechts 1/4 van het huis in eigendom, na het testament. Bij haar overlijden kan dan ook maar het vruchtgebruik van dat 1/4 deel worden doorgegeven aan een eventuele nieuwe echtgenoot. Die erft dan max. het VG van 1/4 woning. U hoeft hem daar niet te laten wonen , maar u kunt ook huur vragen voor die 3/4 van de woning die jullie bezitten.
Van de andere kant , na het overlijden van stiefmoeder , zijn jullie niet verplicht die toestand te laten voortduren. Jullie kunnen de verkoop wegens uit-onverdeeldheid-treding vragen. Ieder van jullie bekomt dus 1/4 en de twee kinderen van stiefmoeder samen het laatste 1/4. Eventueel moeten die hun nieuwe stiefvader vergoeden voor het vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”