onroerend goed uit bvba

albertine
Topic Starter

onroerend goed uit bvba

#1 , 09 dec 2010 17:01

Wat erft een echtgenote bij overlijden van een onroerend goed aangekocht door de bvba van haar echtgenoot?
Hebben kinderen uit een vorig huwelijk bij overlijden van de echtgenoot ook rechten in het nalatenschap van die bvba?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 dec 2010 17:19

Bij overlijden van een persoon , wordt de totaliteit van zijn vermogen samengesteld. Dat maakt deel uit van zijn nalatenschap : eigen vermogen plus zijn deel uit eventuele gemeenschap. Zonder testament : de echtgenoot/ote bekomt het vruchtgebruik , alle kinderen , uit al zijn relaties, verdelen de blote eigendom. De waarde van de BVBA behoort ook tot de nalatenschap , voor zover die persoon eigenaar was. (Dat kan anders zijn dan het % van de aandelen dat hij heeft) . Concreet : de BVBA wordt eigendom van die kinderen , terwijl de opbrengsten en winsten voor de echtgenote zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

albertine
Topic Starter

#3 , 09 dec 2010 22:32

In mijn eerste vraag vergat ik mee te delen dat er een testament is waarin de echtgenoot verklaart "dat hij het grootst beschikbare gedeelte van zijn nalatenschap nalaat aan zijn echtgenote, met op zijn minst, zijn delen en rechten op het huis dat ze samen kochten". Over de bvba, staat er niets specifiek beschreven in het testament.
Hoe verloopt het erfrecht ivm de bvba voor de echtgenote met een testament zoals hierboven beschreven?

Alvast bedankt.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 dec 2010 23:06

Het hangt af van het aantal kinderen dat hij in totaal heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 10 dec 2010 00:26

Er zit een anomalie in het geheel. Indien het huis eigendom is van de BVBA , is de clausule over het huis in het testament van geen waarde. Zij hebben het huis niet samen gekocht. Indien het huis een goed is van de firma , is het geen onroerend goed meer in de nalatenschap maar behoort het tot het roerend vermogen , meer bepaald de aandelen van de BVBA. Er wordt geen huis vererfd , maar aandelen.

Voor de rest : indien 1 kind , kan hij de helft aan zijn echtgenote geven. Bij 2 kinderen , is dat 1/3 . Bij 3 of meer kinderen : maximum 1/4.

Albertine , als jij die echtgenote bent , wend u tot een notaris. Er zal zeker een accountant moeten ingeschakeld worden om de waarde te bepalen van de BVBA( met het huis). In de aangifte nalatenschap zal er geen afzonderlijke melding gemaakt worden van het huis.
Toet-anch-Amon

albertine
Topic Starter

#6 , 10 dec 2010 05:37

Nog even verduidelijken.
Er zijn twee kinderen.
Het huis waarvan vermeld in het testament werd door de echtgenoten prive aangekocht.
De bvba waarvan de echtgenoot zaakvoerder is, kocht onlangs een kantoor en hiervan wordt er geen melding genaakt in het testament.

Alvast bedankt.

wanton

#7 , 10 dec 2010 11:31

Het huis is van beiden , iedere partner heeft de helft. De vrouw behoudt haar helft en bekomt , mits 2 kinderen , 1/3 van de helft van de man in volle eigendom en bovendien het vruchtgebruik op de resterende 2/3. De vrouw betaalt geen successierechten op het deel van de gezinswoning dat zij erft.
Toet-anch-Amon

albertine
Topic Starter

#8 , 10 dec 2010 17:28

Vriendelijk bedankt voor de nodige uitleg, we zijn weer wat wijzer.

Groeten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”