erfrechten bvba

Manuella
Topic Starter

erfrechten bvba

#1 , 04 dec 2010 17:07

Beste,
Mijn man is zwaar en ongeneeslijk ziek. Om me veilig te zetten indien hij komt te overlijden zijn we gehuwd zonder huwelijkscontract en werd er een testament opgemaakt bij de notaris waarin staat dat hij zijn ganse nalatenschap bij overlijden aan me over maakt. Mijn man had een vrij beroep en de praktijk bevindt zich op de benedenverdieping van onze woning. Nu werd ik er laatst op attent gemaakt dat een gewoon testament niet voldoende zou zijn om m'n dak boven het hoofd te garanderen, net omwille van die EBVBA in onze woning en het feit dat z'n beide ouders nog leven. Dit zou me dan wel vruchtgebruik verschaffen...Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 dec 2010 19:23

enkele vragen :
- zijn er kinderen?
- van wie is het huis?
- van wie is de EBVBA , bestond die al voor het huwelijk?

Toch al dit meegeven : een gehuwd persoon kan , via huwelijkscontract of testament , alles aan zijn partner overmaken , en daardoor aan de ouders alle erfrechten ontnemen. Die erven dan niets.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Manuella
Topic Starter

#3 , 05 dec 2010 15:58

Geen kinderen, het huis is van de bvba die hij heeft opgericht, reeds jaren geleden voor ons huwelijk.

Reclame

wanton

#4 , 05 dec 2010 17:45

U erft alles. Uw man heeft een testament opgemaakt ten uwen gunste. Door jullie huwelijk zijn zijn ouders dus geen reservataire erfgenamen en gaan die niets krijgen. Ik moet wel vertellen dat u , strict genomen , geen huis erft omdat het eigendom is van de EBVBA. U erft dus aandelen en zult moeten successierechten betalen op de waarde van de aandelen. U krijgt geen vrijstelling van successierechten op het huis.
Toet-anch-Amon

Manuella
Topic Starter

#5 , 06 dec 2010 15:32

Met dank voor de geruststelling. Dat je niet ontsnapt aan successierechten wist ik al. Eigenlijk ging het er gewoon om dat ik niet van de ene op de andere dag op straat zou staan, dit bovenop het mogelijk verliezen van m'n man. Hij wil dat zowel z'n ouders als mezelf besparen. De laatste jaren heeft hij heel veel voor z'n ouders gedaan, wij hebben allemaal een hechte band en zij zouden het ook een catastrofe vinden mocht ik uit noodzakelijk kwaad (gezien allerhande wetgevingen) op straat belanden. Dank je wel voor de informatie

Nog een vraagje. Is het zo dat je vorige testamenten moet herroepen in je laatste testament?
En wat bedragen die successierechten zoal?

wanton

#6 , 06 dec 2010 16:54

De eerste regel van een testament is gewoonlijk ( ja, best zo doen ) : ik herroep al mijn vorige testamenten.

De tarieven successierechten tussen echtgenoten zijn , roerend en onroerend apart :

- schijf tot 50.000 € = 3 %
-schijf 50 à 250.000 € = 9 %
- deel daarboven = 27 %

Zoals gezegd , vermits het huis eigendom is van de BVBA erft u dat huis strikt genomen niet als onroerend goed , maar is begrepen in de roerende eigendommen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”