berekening vruchtgebruik

ddj
Topic Starter

berekening vruchtgebruik

#1 , 22 nov 2010 16:13

bij deze had ik graag geweten hoe de waarde van een vruchtgebruik word berekend ...en hoeveel vruchtgebruik deze persoon zou hebben. Een vraagstuk waar ikzelf niet uit geraak :

grootvader had een huis en is gestorven grootmoeder erfde het vruchtgebruik van de woning en de 2 dochters de blote eigendom, 1 van de dochters heeft geen kinderen en de andere dochter is overleden waardoor de blote eigendom naar haar zoon overging nu is de vraag : hoeveel vruchtgebruik heeft de echtgenoot van de overleden dochter en hoe word berekend hoe dit uitbetaald moet worden bij een verkoop van de woning?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 22 nov 2010 16:19

Indien de grootmoeder nog leeft heeft zij nog steeds het volledige vruchtgebruik.
De echtgenoot van de overleden dochter heeft normaal niets. Geen vruchtgebruik, geen naakte eigendom.
Als ik goed heb opgelet is de verdeling normaal als volgt:
- Grootmoeder: 50% volle eigendom + vruchtgebruik op andere 50%
- Dochter 1: 25% naakte eigendom
- Zoon dochter 2: 25% naakte eigendom (in de veronderstelling van enig kind)

Lightning

#3 , 22 nov 2010 16:27

Even over "grootvader had een huis" gelezen.
Als hij alleen eigenaar was van het huis was heeft grootmoeder enkel het vruchtgebruik en hebben dochter 1 en de zoon van dochter 2 elk 50% naakte eigendom. De echtgenoot van dochter 2 heeft ook hier niets.

(voorgaande 2 berichten in de veronderstelling dat er geen testament, huwelijkscontract en/of andere keuzebeddingen in het spel zijn)

Reclame

ddj
Topic Starter

#4 , 22 nov 2010 16:31

ja inderdaad, blote eigendom is overgegaan maar volgens de notaris heeft/had echtgenoot van dochter 2 een deel vruchtgebruik enkel te achterhalen via huwelijkscontract ofzo ?
en grootmoeder heeft vruchtgebruik afgestaan

wanton

#5 , 22 nov 2010 16:34

ddj ,

u stelde het voor alsof het hhuis oorspronkelijk van grootvader alleen was. Dus huidige situatie :grootmoeder heeft vruchtgebruik , de dochter 1 blote eigendom van de helft , kleinzoon blote eigendom van de andere helft.
Indien nu die dochter overleden is na haar vader , bekomt haar echtgenoot , na het overlijden van grootmoeder , het vruchtgebruik op die helft van het huis. Indien de overleden dochter volle eigenaar van een half huis was geweest bij haar overlijden , zou haar echtgenoot het vruchtgebruik geerfd hebben. Maar dat was er niet , hij gaat dat krijgen na de door van grootmoeder = uitgesteld vruchtgebruik.
Na haar dood wordt dan de eigendomsverdeling :
dochter 1 : 50 % volle eigendom
zoon dochter 2 : 50 % blote eigendom
echtgenoot dochter 2 : 50 % vruchtgebruik
Bij een verkoop van dat huis , zal die man dus vergoed moeten worden voor zijn vruchtgebruik. Bij verhuur heeft hij recht op de helft van de netto opbrengst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#6 , 22 nov 2010 16:36

en grootmoeder heeft vruchtgebruik afgestaan

Hoe heeft ze dat gedaan? Dat moet voor een onroerend goed steeds gebeuren via notariële akte.
Toet-anch-Amon

ddj
Topic Starter

#7 , 06 jan 2011 20:13

ja idd via notariele akte dus 50 %blote eigendom dochter 1 50 blote eigendom zoon van dochter 2 50% vruchtgebruik

op de brief stond de vraag : hoe moet dit tssn de zoon en echtgenoot van dochter 2 verdeeld worden ... is dit de normale gang van zaken?
en hoe is die verdeling wettelijk? na telefoneren wist de secretaresse mij te vertellen de echtgenoot van dochter 2 krijgt 44% van de helft van de verkoopprijs
volgens een tabel en enkele berekeningen die ik gevonden heb is dit man 58 jaar 56,28% dus 23.14% op de helft? of ben ik totaal verkeerd.

en moeten daarop successierechten betaald worden als de moeder binnen een bepaade termijn overlijd?
dank bij voorbaat

wanton

#8 , 06 jan 2011 20:24

Dochter 1 ontvangt gewoon de helft van de verkoopprijs.
De andere helft wordt verdeeld tussen vader en zoon. Volgens de tabellen van J. Schryvers kom ik voor een man van 58 jaar op ong. 52 % , zodat de zoon 48 % van die helft bekomt.
Vermits deze personen eigenaar waren van het huis , moeten er daarna geen successierechten meer betaald woren.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”