Jurische zaak omtrent erfenis

Leilah
Topic Starter

Jurische zaak omtrent erfenis

#1 , 21 nov 2010 21:26

Ivm de erfenis van mn vader heeft mn broer een juridische procedure ingespant tegen mij en mn dochter. Hij beweert dat wij het ontbrekende deel vd erfenis hebben terwijl daar helemaal niets van aan is. Hij eist om de bankrekening van mij en mn dochter na te kijken en wat onze financiele levensstandaard was gedurende de laatste 3 jaar van mn vader zn leven. Wij hebben natuurlijk niets te verbergen maar kan hij dit zomaar eisen er zijn ook derde partijen bij betrokken zoals mn man en de partner vn mn dochter. Bestaat er zoiets als de wet vd privacy. Of kan men via de rechtbank alles. Dit is allemaal gekomen nadat er grote bedragen van mn vader zn rekening zijn afgehaald, hoe kan ik begod weten waar al dat geld naar toe is gegaan.
Alvast bedankt voor enige reactie.
Groetjes.
Leilah

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 21 nov 2010 22:56

Je broer kan inderdaad een juridische procedure aanvatten. Indien hij over de bewijzen beschikt dat er geld van je vaders rekening werd afghaald en er een verwijzing naar jouw rekening is of die van je dochter, dan kan hij alle rekeningen laten omspitten door het gerecht.

Leilah
Topic Starter

#3 , 22 nov 2010 12:12

Er is totaal geen verwijzing dat er stortingen zouden gebeurt zijn van zijn rekening naar onze rekeningen. Ik weet ook niet wat hij met al dat geld gedaan heeft, ik viel ook uit de lucht. Ik kan de rollen ook omdraaien en ervan uitgaan dat mijn broer mssn een schenking heeft ontvangen maar dan niet officieel, ik bedoel totaal niets op papier of via de notaris. Heb ik dan het recht om mijn broer zijn rekeninguittreksels op te vragen via het gerecht, ook al zijn er daar geen sporen van.

Reclame

Creatief

#4 , 22 nov 2010 12:37

Je moet altijd een bewijs in handen hebben van een verrichting. Het is ook goed mogelijk dat je broer het over kasbons of andere effecten heeft.

Leilah
Topic Starter

#5 , 22 nov 2010 12:48

Neen, er zijn totaal geen kasbons of andere efftecten. Als men de rekeninguittreksels van mn vader nagaat vd laatste 3 jaar zijn er bepaalde grote bedragen van zn rekening afgehaald. Ik veronderstel dat mn vader dit heeft gedaan maar om welke reden weet ik niet. Tenslotte was hij altijd goed bij geest. Het komt er hier eigenlijk op neer dat je de laatste 3 jaar van je leven niet zomaar doet met je geld wat je wilt. Ik vind het eigenlijk schandelijk dat mn broer, mij en mn dochter eigenlijk van diefstal beschuldigt. Mijn vader heeft nooit een overschrijving gedaan van zijn rekening naar die van ons. Ik veronderstel dat men enkel inzage heeft in mn vaders zn rekeninguittreksels en niet die van mij en mn dochter. Mijn broer zijn advocaat wil onze rekeningen uitspitten maar ik veronderstel dat dat niet kan, hij wil die toelating via de rechtbank verkrijgen. Maar als er geen sporen zijn van enige transacties van mn vader zn rekening naar die van ons dan kunnen zij die toch zomaar niet opvragen? Of ben ik hier verkeerd in.

Creatief

#6 , 22 nov 2010 13:16

Als je broer de vereffening-verdeling via de rechtbank aanvraagt en hij een bewijs in handen heeft, misschien zelfs van 5 jaar terug, dan kunnen je vaders rekening en jouw rekening ook uitgediept worden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 nov 2010 20:04

Het komt er hier eigenlijk op neer dat je de laatste 3 jaar van je leven niet zomaar doet met je geld wat je wilt.
Waarom niet? Trouwens, hoe kan men weten of de laatste drie jaar van je leven zijn begonnen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Leilah
Topic Starter

#8 , 23 nov 2010 09:25

In orded
Laatst gewijzigd door Leilah op 23 nov 2010 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#9 , 23 nov 2010 10:44

Verwijderd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”