successierechten in schijven berekenen???

go1707
Topic Starter

successierechten in schijven berekenen???

#1 , 18 nov 2010 20:39

Hallo,
hierbij sluit ik aan op een eerdere vraag. Wij hebben geerfd, deze persoon was geen familie, we vallen onder de schijf van 65 % Mijn vraag is nu!
is het van 0 tot 75000 aan 45% van 75000 tot 125000 aan 55% en daarboven aan 65% of wordt het ganse bedrag direckt aan 65% berekend.
Bedankt voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 nov 2010 23:34

De berekening gebeurt met de schijven , zoals u vermeldt. Maar dit wordt gedaan op de totaliteit van de bedragen die in deze categorie 'anderen' vallen. Indien er dus nog erfgenamen zijn , worden de bedragen samengeteld en dan volgens die percentages berekend. Daarna gebeurt de verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

go1707
Topic Starter

#3 , 19 nov 2010 02:23

De berekening gebeurt met de schijven , zoals u vermeldt. Maar dit wordt gedaan op de totaliteit van de bedragen die in deze categorie 'anderen' vallen. Indien er dus nog erfgenamen zijn , worden de bedragen samengeteld en dan volgens die percentages berekend. Daarna gebeurt de verdeling.
Bedankt voor uw antwoord, mag ik u nog een vraag stellen?

Het onroerend goed werd naar ons inzien hoog geschat, het heeft allemaal lang aangsleept en op 20 nov vervalt de 5 maandelijkse termijn voor aangifte, kunnen wij alsnog een nieuwe schatting laten doen.
(iemand van de immo heeft het geschat op 150 max 170000) terwijl de schatter door de notaris 230000 zegt. (andere app klopt de schatting ong)

Reclame

go1707
Topic Starter

#4 , 19 nov 2010 02:29

een foutje in mijn vorige vraag, de 5 m termijn vervalt op 20 dec, mevrouw is overleden 20 juli.
wij zijn enige erfgenamen,

wanton

#5 , 19 nov 2010 17:12

Kun je die schattingsprijs vergelijken met een ander , gelijkaardig appartement? Het is in alle geval beter iets te laag te schatten en aan te geven met eventueel een wijziging te doen achteraf , vb. bij verkoop. Indien men een te hoog bedrag opgeeft , moet men daar successierechten op betalen , die men niet kan terugkrijgen als blijkt dat het te hoog was.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”