Verkoop na overlijden moeder minderjarige kinderen

farao
Topic Starter

Verkoop na overlijden moeder minderjarige kinderen

#1 , 14 nov 2010 19:31

Goedenavond iedereen,

De moeder van mijn kinderen (mijn ex-partner) is een tijd geleden overleden. Mijn kinderen zijn beide minderjarig.

Mijn vraag betreft de auto van hun moeder. Haar auto is door de oom van de kinderen (de broer van de overleden moeder) verkocht en het geld heeft hij zelf opgestreken. Is het niet zo dat die auto in weze aan mijn kinderen toehoort en bijgevolg het geld van de verkoop van de auto aan mijn kinderen toekomt in plaats van de broer van de overledene ?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 nov 2010 19:50

Indien de auto niet bij testament aan de broer werd gegeven mag hij dat geld niet zomaar in zijn zak steken.
Dat is diefstal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

farao
Topic Starter

#3 , 14 nov 2010 19:52

Er was geen testament ... hoe kan ik beste dat geld opeisen ? Ik wil dat het op de spaarrekening van mijn kinderen gestort w.

Oh ja, de overleden moeder van mijn kinderen had ook een uitgebreide Suske en Wiske collectie (weliswaar samen met haar broer, de oom van mijn kinderen). Er zaten enkele dure collector's items bij. Na het overlijden heeft de oom die strips verkocht en ook daarvan het geld opgestreken. Kan ik hierin ook eisen dat de helft van de opbrengst aan mijn kinderen toekomt ?

Reclame

Vaoke

#4 , 14 nov 2010 22:05

Als ouder en normalerwijze "per definitie" de voogd van de kinderen.. is er binnen de kortste keren een boedelbeschrijving te houden (ook al is dat geruime tijd na de datum van haar overlijden).
De nalatenschap van hun moeder kan slechts aanvaard worden onder het voorrecht van de boedelbeschrijving; verklaring af te leggen bij de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg van uw arrondissement. Deze "machtiging" hoort u te verkrijgen via de Vrederechter van uw kanton; zoek alvast contact met uw notaris en laat hem of haar eventueel contact opnemen met uw Vredegerecht.. in een volgende fase misschien ook een advocaat.
Normalerwijze had de dienst "bevolking" van de desbetreffende gemeente het een en ander moeten mededelen aan bedoeld Vredegerecht en had deze u moeten uitnodigen!

farao
Topic Starter

#5 , 15 nov 2010 07:35

Bedankt voor jullie reacties : mijn ex-partner is al anderhalf jaar geleden overleden. Staat er een tijdslimiet op ?
Bijkomend 'probleem' - ik woon in Nederland met mijn kinderen - mijn ex-partner woonde in Belgie en is ook daar overleden.
Ik heb bijgevolg geen "kanton" en vrederechter - wie moet ik dan benaderen ?

Creatief

#6 , 15 nov 2010 13:26

Je moet je wenden tot de vrederechter (in Nederland kantonrechter) op de plaats waar je ex-partner woonachtig was.
Ik vermoed dat je nog altijd een boedelbeschrijving kan laten opmaken.

Indien je in een latere fase naar de Rechtbank van Eerste Aanleg wil stappen, dan moet je ook in België onderhandelen over de vereffening-verdeling. Was je ex-partner woonachtig in Genk, dan wordt het dossier behandeld op de Rechtbank van Eerste Aanleg in Hasselt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”