Korte situatieschets:
Man en vrouw hebben 2 kinderen na enkele jaren gaan deze uiteen. Man hertrouwt met Nederlandse vrouw en samen kopen ze huis dat ze verbouwen en betrekken. Voor dit huisje nemen ze een hypothecaire lening op beide naam voor iedere 50%. Nu komt enkele maanden geleden de man te overlijden. Volgens akte van de notaris gaan de helf van de eigendom (huis) , deel van de man, over op zijn 2 kinderen uit vorig huwelijk. Wel heeft hun stiefmoeder het vruchtgebruik op dit deel op de andere helft heeft ze de volle eigendom (haar deel van de woning/lening).
Na enkele weken wordt er aan ons (kinderen man) door onze stiefmoeder gemeld dat zij overweegt om de eigendom te verkopen. Hierop hebben wij in zekere zin geen probleem mee. Maar nu beweert zij dat de verkoopprijs volledig haar tegemoet komt en dat de kinderen geen recht hebben op enig deel.
Na wat opzoekingswerk op internet ben ik hier niet echt veel wijzer over geworden, zeker niet omdat er nergens goed wordt uitgelegd of het vruchtgebruik ook een financiele waarde heeft of niet.
Logischerwijs zou ik denken dat 50% van de verkoopsom naar de stiefmoeder gaan vermits zijn 50% volle eigendom heeft en de andere 50% verdeeld worden onder de 2 kinderen.
Vermits onze stiefmoeder goochelt met wetsartikels en verhalen en wij hierdoor geen raadt meer weten, had ik allereerst eens jullie raad ingewonnen ivm deze situatie.
Alvast bedankt voor jullie reply.