Rechten stiefkinderen bij verkoop ouderlijk huis

peter pan
Topic Starter

Rechten stiefkinderen bij verkoop ouderlijk huis

#1 , 14 nov 2010 17:15

Korte situatieschets:
Man en vrouw hebben 2 kinderen na enkele jaren gaan deze uiteen. Man hertrouwt met Nederlandse vrouw en samen kopen ze huis dat ze verbouwen en betrekken. Voor dit huisje nemen ze een hypothecaire lening op beide naam voor iedere 50%. Nu komt enkele maanden geleden de man te overlijden. Volgens akte van de notaris gaan de helf van de eigendom (huis) , deel van de man, over op zijn 2 kinderen uit vorig huwelijk. Wel heeft hun stiefmoeder het vruchtgebruik op dit deel op de andere helft heeft ze de volle eigendom (haar deel van de woning/lening).

Na enkele weken wordt er aan ons (kinderen man) door onze stiefmoeder gemeld dat zij overweegt om de eigendom te verkopen. Hierop hebben wij in zekere zin geen probleem mee. Maar nu beweert zij dat de verkoopprijs volledig haar tegemoet komt en dat de kinderen geen recht hebben op enig deel.

Na wat opzoekingswerk op internet ben ik hier niet echt veel wijzer over geworden, zeker niet omdat er nergens goed wordt uitgelegd of het vruchtgebruik ook een financiele waarde heeft of niet.

Logischerwijs zou ik denken dat 50% van de verkoopsom naar de stiefmoeder gaan vermits zijn 50% volle eigendom heeft en de andere 50% verdeeld worden onder de 2 kinderen.

Vermits onze stiefmoeder goochelt met wetsartikels en verhalen en wij hierdoor geen raadt meer weten, had ik allereerst eens jullie raad ingewonnen ivm deze situatie.

Alvast bedankt voor jullie reply.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 nov 2010 17:34

De twee kinderen bezitten de helft van de woning in blote eigendom. Van dat deel heeft de weduwe het vruchtgebruik.
Ingeval van verkoop hebben de kinderen recht op de waarde van het vruchtgebruik.

waarde blote eigendom = helft van de verkoopprijs minus de waarde van het vruchtgebruik

Waarde vruchtgebruik hangt af van ouderdom van de weduwe (hoe jonger hoe hoger).

Het klopt dus niet dat de kinderen niets zouden krijgen van de verkoop. Huis kan zonder akkoord van de kinderen niet zomaar worden verkocht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 14 nov 2010 18:02

Indien U mee wil delen hoe oud de stiefmoeder is , wil ik een voorbeeld van verdeling geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

peter pan
Topic Starter

#4 , 15 nov 2010 09:54

Hartelijk bedankt voor de informatie.

Onze stiefmoeder is momenteel 58 jaar.
Alvast bedankt voor het voorbeeld van verdeling.

wanton

#5 , 15 nov 2010 19:03

Stel dat de woning 200.000 € waard is en voor die prijs kan verkocht worden. Dan ontvangt stiefmoeder 100.000 € voor haar helft. De andere helft waarvan zij vruchtgebruik heeft wordt in 3 gesplitist. Voor een vrouw van 58 jaar , die een levensverwachting heeft van 29 jaar volgens de recentste statistieken , is de waarde van het vruchtgebruik 58.09 %. Dus zij ontvangt 58.090 € van de andere helft , en de 2 kinderen verdelen 41.910 € of ieder krijgt 20.955 €. Zij krijgt in totaal 158.090 €. U ziet , deze procedure is (meestal) nadelig voor de kinderen- blote eigenaars. Dat bedrag moet haar in staat stellen om gedurende die resterende 29 jaar jaarlijks een bedrag te ontvangen dat overeenstemt met het oorspronkelijk vruchtgebruik.
In het voordeel van de stiefkinderen kan nog zijn , dat zij minstens 20 jaar ouder moet zijn dan het oudste stiefkind. Anders wordt de leeftijd voor de berekening aangepast , in haar nadeel.
Toet-anch-Amon

peter pan
Topic Starter

#6 , 18 nov 2010 07:59

Heel fel bedankt Wanton voor de zeer duidelijke uitleg en voorbeeld. Hebben nu toch al een zeer goed beeld waar we voor staan.
Klein vraagje nog de verdeling zoals boven gemaakt wordt die ook op een gelijkaardige manier toegepast voor de inboedel van het huis.

wanton

#7 , 18 nov 2010 12:45

Die verdeling is van toepassing op alle goederen waarvan vruchtgebruik b ij stiefmoeder ligt.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”