mijn rechten

marielaserre
Topic Starter

mijn rechten

#1 , 10 nov 2010 17:47

Mijn ouders leven nog. Mijn zus en haar zoon woont bij hen in. Ik ben gehuwd en woon in het buitenland.
Kunnen mijn ouders hun huis aan mijn zus verkopen of schenken zonder dat ze mij hierin kennen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 nov 2010 18:39

Ja , zij kunnen hun eigendom verkopen , ook aan uw zus. In principe kunnen ze die ook schenken , maar dat is na te gaan. Bij het overlijden van (één van ) uw ouders , komt er een verrekening van die schenking. Jij moet uit de erfenis eerst zoveel krijgen als die schenking alvoor er een verdeling is. Kan dat niet , moet uw zuster u vergoeden.
Bij een verkoop onder de prijs , kan jij eveneens het verschil vooraf opeisen. Maar dat is moeilijker te bewijzen. U kan wel een besteding van de veronderstelde gelden (doen) nagaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

marielaserre
Topic Starter

#3 , 10 nov 2010 19:28

Bedankt voor de snelle respons!

Is daar een termijn voor voorzien? Hoelang na de feiten kan ik reageren en hoe ?
Moet je voor zoiets naar een notaris of een advocaat?
Het geld dat ze eventueel door een verkoop aan mijn zus overhouden, kan ik dat laten controleren? En is daar een termijn voor voorzien ?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 nov 2010 20:16

De verrekening kan eerst plaatsvinden na het overlijden van de ouder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”