Bouwgrond schenken

J-MP
Topic Starter

Bouwgrond schenken

#1 , 08 nov 2010 19:32

Het gaat dus over mijn vriendin die volgens notariele akte nog een schenking tegoed heeft van haar ouders die gelijk is aan het deel dat haar zussen gekregen hebben.

Aangezien ik en mijn vriendin op zoek zijn naar een bouwgrond en de ouders van mijn vriendin er 1 hebben dachten dat wij die met 2 samen zouden kunnen kopen en zij haar deel kon verminderen adh van die schenking. Nu blijkt dat omdat we niet getrouwd zijn enkel zij de grond geschonken kan krijgen en dan blijft die grond voorgoed van haar, ook al bouwen we samen. Nu zouden we willen dat zij dat geld krijgt van die schenking en dat wij dan samen elk de helft van de grond betalen en bezitten. Hoe is dit het beste uit te voeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 nov 2010 20:45

Beste oplossing : de bouwgrond wordt geschonken aan uw vriendin. Op die manier erft zij hetzelfde als haar zussen. Als zij geld krijgt , kan later een herberekening geschieden en dient misschien een opleg betaald te worden.
Na die schenking trouwen jullie en zij brengt die bouwgrond in de gemeenschap , zodat U mede-eigenaar wordt. Ook het huis wordt dan van beide echtgenoten.
In die akte van huwelijkscontarct kan bepaald worden dat bij eventuele scheiding de bouwgrond én het huis terug naar haar dient te gaan , natuurlijk mits een vergoeding vor uw inbreng en inspanningen.
Ga met uw concrete situatie eens praten met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

J-MP
Topic Starter

#3 , 11 nov 2010 12:33

Beste,

Het gaat er dus om dat we eigenlijk niet willen trouwen, daarmee deze vraag. Kan het echter ook niet in gemeenschap gebracht worden via een wettelijk samenwoningscontract o.d.?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 nov 2010 13:26

Zonder te huwen is er geen gemeenschap.
Bij wettelijk samenwonen zijn er enkel de eigen bezittingen van de twee personen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 11 nov 2010 14:02

Als jullie niet (willen) trouwen , zal uw vriendin de helft van de bouwgrond aan U moeten verkopen. Op die manier wordt jij ook mede-eigenaar.
Schenken kan zij natuurlijk ook,een halve bouwgrond. En ik vermoed dat jullie in aanmerking komen voor de verlaagde schenlkingsrechten. Idd , tot einde 2011 is het tarief voor schenking van een bouwgrond slechts 10 % voor een waarde tot 150.000 €. Uitsluitsel bij uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

J-MP
Topic Starter

#6 , 12 nov 2010 17:58

Ok, alvast bedankt voor de uitleg. We maken een afspraak bij de notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”