Overlijdensattest

Creatief
Topic Starter

Overlijdensattest

#1 , 07 nov 2010 22:26

Back home :? :? :? en moet het met 25° C minder doen. Er zit niets anders op dan me maar warm te werken.

Via mijn advocaat ontving ik een schrijven dat hij de overlijdensattesten nodig heeft van mijn overleden ouder en broer om deze neer te leggen bij de zitting voor de aanstelling van de gerechtelijke notaris. De advocaat kon deze wel zelf opvragen, maar stelt me voor deze zelf op te vragen aangezien dit de goedkoopste oplossing is.

Ik weet dat onze tegenpartij de overlijdensattesten (overleden 3 jaar geleden) in zijn bezit heeft, maar het zal vertikken om deze aan ons te overhandigen.

Vraag:
- tot wie moet ik me richten om deze overlijdensattesten in handen te krijgen?
- welke documenten heb ik hiervoor nodig?
- mijn broer overleed in een academisch ziekenhuis in Leuven, maar was woonachtig elders. Tot wie of op welke plaats moet ik me richten?
- kan ik deze documenten elektronisch opvragen?
- moet ik mezelf naar deze plaatsen begeven of kan ik ze per per post aanvragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
go1707

#2 , 07 nov 2010 23:56

overlijdensacte vraag je aan bij de instanties bevoegd over het grondgebied van overlijden. in uw geval leuven, meestal zal de begrafenisondernemer deze u overhandigen(een 5-tal) of u er achteraf nog kan verkrijgen is maar de vraag? U zal u zeker ter plaatste moeten begeven, een reden opgeven en een band van verwantschap aantonen.

jojan

#3 , 08 nov 2010 11:17

Een uittreksel uit de overlijdensakte kan u opvragen bij de gemeente waar de overledene zijn domicilie had en zowel als waar hij overleden is. U moet zich richten tot de burgelijke stand van de stad of gemeente. Bij vele steden en gemeenten kan dit via het e-loket. Anders kan u best telefonisch contact opnemen met de desbetreffende gemeente.

Reclame

Creatief
Topic Starter

#4 , 08 nov 2010 12:05

Bedankt voor jullie antwoorden.
Met een telefoontje naar de gemeentelijke diensten (dienst burgerzaken) heb ik de overlijdensattesten kunnen aanvragen. Ze worden me deze week per post bezorgd. Geen van de 2 gemeenten maakten bezwaar om de overlijdensattesten te versturen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”