Ik heb een vraag betreffende erfenis en schulden, de situatie is de volgende:
Ik ben bijna 40j getrouwd en heb een zoon van begin de dertig. Mijn moeder heeft afstand gedaan van haar eigendom aan mij terwijl ze nog in leven was toen ze naar het rusthuis trok. Op de akte staat dat ik de enige eigenaar ben. We hebben het huis toen volledig gerenoveerd en wonen er sindsdien in. Ik ben niet met een contract getrouwd maar ik veronderstel dus dat in geval van scheiding (absoluut niet aan de orde) wel de helft van het huis aan mijn vrouw toekomt?
We hebben één kind, een zoon. Deze heeft danig veel schulden gemaakt (grotendeels uit strafrechtelijke feiten, geen schulden bij de overheid) die hij nooit meer zal kunnen afbetalen, integendeel deze zullen waarschijnlijk in de loop der jaren nog oplopen. De schulden zijn meer dan de waarde van ons eigendom en spaarcenten samen.
Nu is mijn vraag; stel dat ikzelf of mijn vrouw komt te overlijden, ik veronderstel dat het eigendom dan over gaat op mijn zoon, maar heeft de langstlevende dan nog het vruchtgebruik tot hij of zij komt te overlijden? Ik veronderstel dat ze dan de erfenis van mijn zoon zullen 'aanslaan', hoe zal dit in zijn werk gaan? Daar de schuldeisers weten dat zijn ouders een eigendom hebben zullen ze de schulden waarschijnlijk wel niet laten verjaren. Alvast bedankt om mij wat raad te geven.