Schulden zoon, wat met erfenis?

ludoerfenisvraag
Topic Starter

Schulden zoon, wat met erfenis?

#1 , 24 okt 2010 14:33

Ik heb een vraag betreffende erfenis en schulden, de situatie is de volgende:

Ik ben bijna 40j getrouwd en heb een zoon van begin de dertig. Mijn moeder heeft afstand gedaan van haar eigendom aan mij terwijl ze nog in leven was toen ze naar het rusthuis trok. Op de akte staat dat ik de enige eigenaar ben. We hebben het huis toen volledig gerenoveerd en wonen er sindsdien in. Ik ben niet met een contract getrouwd maar ik veronderstel dus dat in geval van scheiding (absoluut niet aan de orde) wel de helft van het huis aan mijn vrouw toekomt?

We hebben één kind, een zoon. Deze heeft danig veel schulden gemaakt (grotendeels uit strafrechtelijke feiten, geen schulden bij de overheid) die hij nooit meer zal kunnen afbetalen, integendeel deze zullen waarschijnlijk in de loop der jaren nog oplopen. De schulden zijn meer dan de waarde van ons eigendom en spaarcenten samen.

Nu is mijn vraag; stel dat ikzelf of mijn vrouw komt te overlijden, ik veronderstel dat het eigendom dan over gaat op mijn zoon, maar heeft de langstlevende dan nog het vruchtgebruik tot hij of zij komt te overlijden? Ik veronderstel dat ze dan de erfenis van mijn zoon zullen 'aanslaan', hoe zal dit in zijn werk gaan? Daar de schuldeisers weten dat zijn ouders een eigendom hebben zullen ze de schulden waarschijnlijk wel niet laten verjaren. Alvast bedankt om mij wat raad te geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 okt 2010 19:19

Het huis is van U alleen. Bij uw overlijden erft uw vrouw slechts het vruchtgebruik , terwijl uw zoon dan de blote eigendom erft. In principe is vruchtgebruik voor de echtgenote 'heilig' , maar ik heb toch al gehoord dat schuldeisers wel de procedure in gang zetten voor verkoop. Uw vrouw zal dan wel een bedrag krijgen als vergoeding van dat vruchtgebruik. Dat uw zoon de erfenis zou verwerpen heeft weinig zin , want de schuldeisers kunnen zich daar tegen verzetten.
Praat eens met een notaris. Misschien een verkoop op lijfrente van de eigendom maar zelf nog er wonen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ludoerfenisvraag
Topic Starter

#3 , 25 okt 2010 14:10

Bedankt voor uw antwoord. Kan het eventueel niet opgelost worden door een huwelijkscontract op te stellen zodat het huis naar mijn vrouw gaat in geval ik kom te overlijden?

Reclame

wanton

#4 , 25 okt 2010 14:15

Van een gemeenschappelijk huis kan men via testament bepalen dat het naar de overlevende echtgenoot gaat. Dit huis is van U alleen : dan kan U via testament slechts de helft aan uw vrouw toekennen. Dat kan niet via een huwelijkscontract. Uw zoon is als reservatair erfgenaam de begunstigde van minstens de helft van uw nalatenschap.
Toet-anch-Amon

ludoerfenisvraag
Topic Starter

#5 , 25 okt 2010 21:55

Beste Wanton,

Ik heb deze namiddag met de notaris gebeld en deze zei dat via "wijziging van huwelijkscontract" (we zijn zonder getrouwd maar niettemin heet het dan volgens hem een 'wijziging van huwelijkscontract') te regelen is dat in geval ik kom te overlijden het eigendom volledig naar mijn vrouw gaat. Ik heb een afspraak woensdagmorgen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook enigszins verrast ben dat dit mogelijk is, ik mag hem toch op zijn woord nemen veronderstel ik.

ps: kan het dat dit mogelijk is omdat dit niet echt onterven is daar mijn zoon de erfgenaam blijft van het huis (dan weliswaar via zijn moeder). Natuurlijk zou zij dan het huis kunnen verkopen en het geld 'opdoen', in ons geval geen probleem daar onze zoon toch niets zou erven door zijn schulden.

wanton

#6 , 25 okt 2010 22:11

Waarschijnlijk gaat U eerst een inbreng doen van een eigen goed , het huis , in de gemeenschap. In dezelfde akte kan dan de formule 'langst leeft ,al heeft' opgenomen worden. Daardoor zou uw vrouw de woning dan in volle eigendom kunnen bekomen , na uw overlijden. Daar zijn wel juridische beperkingen bij.

In zijn situatie zal dat niet gebeuren , maar uw zoon kan zich daartegen verzetten. U geeft iets weg dat eigenlijk voor een groot deel aan hem toekomt. De vraag is nu of zijn schuldeisers in zijn plaats kunnen optreden en deze procedure aanvechten.
Toet-anch-Amon

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2010 16:42

De vraag is nu of zijn schuldeisers in zijn plaats kunnen optreden en deze procedure aanvechten.
Dan is ook maar de vraag hoe zij dit te weten zouden komen en gedurende welke termijn zij zich zouden kunnen verzetten.

Creatief

#8 , 26 okt 2010 20:45

En hoe lang duurt deze termijn dat schuldeisers nog kunnen komen opdagen na het openvallen van een nalatenschap in de veronderstelling dat de nalatenschap werd aanvaard onder voorwaarde van boedelbeschrijving?

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 okt 2010 20:52

Drie maanden vanaf de publicatie in het Staatsblad.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”