wettelijk samenwonend/nieuw samengesteld gezin

angie1669
Topic Starter

wettelijk samenwonend/nieuw samengesteld gezin

#1 , 22 okt 2010 09:25

graag advies over volgende situatie.
Mijn man huwde in een vorig leven met een partner met wie hij 2 kinderen kreeg (intussen meerderjarig).
Sinds 15 jaar vormen wij een gezin -we zijn wettelijk samenwonend- en hebben samen twee minderjarige kinderen. De woning die we samen aankochten is voor 50 % van mij.
Aangezien wij wettelijk samenwonend zijn, erven wij van elkaar het vruchtgebruik op de helft van de woning + de inboedel van de woning.
Nu vraag ik mij af of het voor mij nodig is om een testament op te maken. Ik wil nl. vermijden dat de kinderen van mijn man uit zijn eerste huwelijk 'onrechtstreeks erven' van mij (zij zullen immers van rechtswege al 1,5 woning erven). Hiermee bedoel ik dat wanneer ik als eerste kom te sterven, mijn man het vruchtgebruik verwerft om mijn deel van de woning. Wanneer hij later komt te sterven, zou dan het vruchtgebruik dat hij van mij verkreeg verdeeld worden onder de 4 kinderen of enkel onder onze 2 kinderen? Normaliter kunnen stiefkinderen omwille van het gebrek aan bloedverwantschap toch niet erven maar wat als het scenario zich voordoet zoals hierboven beschreven?
Alvast dank voor de reacties.
A. V.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 22 okt 2010 09:52

In de veronderstelling dat u eerst overlijdt zullen de 2 kinderen van u en uw partner de naakte eigendom van uw nalatenschap (waaronder dus uw 50% van het huis + inboedel) onder mekaar verdelen. Het vruchtgebruik blijft bij uw partner. Als uw partner daarna ook overlijdt zal het vruchtgebruik dat hij van uw verkreeg terugkeren naar uw kinderen. Zijn nalatenschap wordt geërfd door de 4 kinderen.

In de veronderstelling dat uw partner eerst overlijdt zullen de 4 kinderen de naakte eigendom van uw partners nalatenschap (waaronder dus zijn 50% van het huis + inboedel) onder mekaar verdelen. Het vruchtgebruik op dat deel krijgt u. Na uw overlijden gaat dat vruchtgebruik terug naar de naakte eigenaars, dus ook de 2 kinderen uit uw partners vorig leven, dat kan u niet vermijden. Uw nalatenschap wordt geërfd door uw 2 kinderen.

angie1669
Topic Starter

#3 , 22 okt 2010 10:00

Dat is duidelijk bedankt !
Het is niet mijn bedoeling om de kinderen van mijn partner te kort te doen, ze moeten krijgen waar ze recht op hebben. Maar ik vond nu ook niet dat zijn bevoordeeld kunnen worden maar dit zal kennelijk niet het geval zijn.
Bedankt lightning voor uw snel en duidelijk antwoord !
Mvg,
A.V.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”