overlijden broer, wat kunnen de andere erfgenamen verwachten

frderik1960
Topic Starter

overlijden broer, wat kunnen de andere erfgenamen verwachten

#1 , 16 okt 2010 21:49

Mijn broer is overleden, had geen partner of kinderen. Zijn woning moet nu verkocht worden. Mijn moeder die in het buitenland woont, is bij een belgische notaris geweest en die zou het volgende verteld hebben: Alle broers en zussen en ouders moeten iets ondertekenen zodat de woning verkocht kan worden. Mocht 1 van de familieleden nu niet tekenen, dan kan de woning niet verkocht worden. De woning die hypotheekvrij is zal dan opgegeten worden. Hiermee bedoel ik, de gemeentelijke belastingen en andere rekeningen worden er dan vanaf getrokken. Dit zegt mijn moeder althans.
Bovendien is een andere broer van mij in de woning getrokken na de dood van mijn broer. Mag dat zonder overleg met overige erfgenamen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 okt 2010 21:56

De woning die hypotheekvrij is zal dan opgegeten worden.
Men zegt wel dat een Belg een baksteen in zijn maag heeft, maar dat moet nu ook weer niet al te letterlijk genomen worden...

Het klopt dat al de erfgenamen akkoord moeten gaan met de verkoop. Indien dat niet het geval is kunnen de andere erfgenamen een openbare verkoop eisen. Daartoe moeten ze naar de Rechtbank van Eerste Aanleg. Die zal dan een notaris aanstellen om een openbare verkoop te organiseren.

Zolang de woning niet verkocht is moet uiteraard, zoals voor elke andere woning, de onroerende voorheffing worden betaald en na verloop van tijd eventueel een leegstandheffing. Maar daartegenover staat dat men het huis kan verhuren waardoor het een bron wordt van netto-inkomsten voor de eigenaars.

Zonder toelating van de andere eigenaars kan één van de mede-eigenaars zich niet in de woning vestigen. Jullie kunnen alleszins de betaling van huishuur eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

frderik1960
Topic Starter

#3 , 17 okt 2010 13:22

Beste Roharro, dank je wel voor je informatie

Reclame

Creatief

#4 , 17 okt 2010 17:26

Frederik1960
Ik hoop voor jou dat het huis kan verkcoht worden zonder dat hierbij de Rechtbank moet tussen komen. Indien deze nalatenschap naar de Rechtbank van Eerste Aanleg gaat, riskeren jullie een openbare verkoop.

Broer was ongehuwd en is kinderloos overleden en overleed waarschijnlijk testamentloos.
Elke "overlevende" ouder krijgt 1/4 van de nalatenschap.
Het overige deel wordt verdeeld over de nog in leven zijnde zussen en broer.

Tracht een regeling in der minne te regelen voor de inwonende broer.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”