Erfenisrecht van biologische zoon

Svg1969
Topic Starter

Erfenisrecht van biologische zoon

#1 , 02 okt 2010 19:30

Geachte,

Wij hebben net vernomen dat de biologische vader van mijn nu meerderjarige zoon overleden is en er een redelijke nalatenschap is. Zijn famillie heeft ons hiervan op de hoogte gebracht. Gezien de biologische vader zijn zoon nooit heeft willen erkennen en er ook nooit enige vorm van verantwoordelijkheid voor heeft willen opnemen en mijn slechte gezondheidstoestand, heb ik enkele jaren terug veiligheidshalve een vriend toegelaten mijn zoon als de zijne te erkennen. De vraag is of mijn zoon evengoed een deel van de erfenis kan opeisen, met DNA kunnen wij zonder enige twijfel de bloedverwantschap bewijzen. Zo ja, wat moet hij hiervoor doen ?
Mvg,
SVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2010 19:41

Ik denk dat er geen schijn van kans is.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 okt 2010 19:45

Bij gebrek aan erkenning door biologische vader en vermoedlijk ook geen bevoordeliging bij testament is het onmogelijk te erven. Bovendien is er in dit geval ook nog een wettelijke vader.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2010 20:19

Om te erven van de biologische vader moet dit vaderschap juridisch worden vastgesteld. Je kan juridisch maar één vader hebben. Dus moet eerst de erkenning ongedaan gemaakt worden en dan kan het vaderschap van een ander man, ook na zijn overlijden, nog vastgesteld worden.

Zie art. 322 B.W.: Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”