nalatenschap

smoekie61
Topic Starter

nalatenschap

#1 , 29 sep 2010 18:58

hallo,

Misschien een hele rare vraag maar we hebben hier nog nooit(gelukkig maar) te maken gehad. Vandaag een brief gekregen waaruit onderzoek is gebleken dat mijn man als erfgenamen wordt benoemd, samen met nog 49 anderen! familie leden van een ons onbekend familielid (het is wel familie maar we kende haar niet) het beste mens is vorig jaar overleden in de gezegende leeftijd van 102 jaar. Wat we uit de brief begrijpen is de nalatenschap zonder meer positief en zijn er derhalve geen schulden. Zelfs het banksaldo wordt genoemd.

Wat wij niet snappen is dat er achter alle namen constant verschillende percentage's worden aangegeven zoals 1/48 gedeelte der nalatenschap maar ook percentage's van 1/192 (mijn man) 1/320 1/144 1/32 1/46 1/160.
Wat betekent dit precies?
We moeten nl ook betalen voor het zetten en legaliseren voor de handtekening bij een notaris en vragen ons of dit wel alemaal zin heeft

Hopelijk krijg ik wat antwoorden
alvast bedankt
smoekie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 sep 2010 19:16

De breukverhouding hangt af van het aantal personen dat er in de verschillende graden en takken van erfgenamen voorkomt.

Eenvoudig vb.:
Meneer A overlijdt op de leeftijd van 102 jaar. Hij had twee kinderen maar die zijn al vooroverleden. De kleinkinderen erven in hun plaats.
Kind 1 heeft slechts één kind, kind 2 heeft tien kinderen. Kleinkind 1 erft de helft van de nalatenschap (wat zijn vader zou geerfd hebben). De andere kinderen erven SAMEN ook de helft maar moeten die in tien gelijke delen onderling verdelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

smoekie61
Topic Starter

#3 , 29 sep 2010 19:38

Hallo Roharro,

Bedankt voor je snelle reactie, maar het is voor mij nog steeds abacadabra, omdat alle namen die erin staan ons helemaal niets zeggen, we weten dus ook niet wie er kleinkinderen zijn of kinderen(volgens anderen leven die niet meer) namen wij aan dat die 1/192 betekende dat mijn man een 192 deel van de erfenis krijg en dan is het voor ons beter om contact op te nemen en af te zien van een nalatenschap. Als verdeeld word en de notaris is betaald blijft er van een halve ton niet veel meer over en denk ik dat we met het legaliseren van een handtekening duurder uit zijn

Maar inieder geval bedankt voor je snelle reactie
smoekie

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”