erfenis buitenland

sofie55
Topic Starter

erfenis buitenland

#1 , 24 sep 2010 09:01

Beste,

Ik heb een vraagje. Mijn mama werd vorig jaar erfgenaam van een verre nicht die in Wallonië woonde. Jammer genoeg is mijn mama gestorven voordat de afhandeling van deze erfenis rond was. Omdat er tussen mijn vader en moeder een gifte tussen echtgenoten bestond is er een deel van dit deze erfenis ook naar mijn vader en een deel naar mezelf en mijn 2 halfbroers. Op dit alles hebben wij successierechten betaald op basis van de regeling voor successierecht uit het Waals Gewest. Mijn vraag is of er voor het Vlaams Gewest ook nog succesrechten moeten betaald worden en of er van deze erfenis nog aangifte moet gedaan worden bij de registratie. Onze notaris weet het niet vandaar dat ik hier eens mijn oor te luisteren leg.

Mvg,

Sofie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2010 11:06

Met de titel "erfenis buitenland" loop je wel erg ver vooruit op de geschiedenis.

wanton

#3 , 24 sep 2010 14:43

Tot nader order is Wallonië geen buitenland. De tarievenqua successierechten zijn anders dan in Vlaanderen. Maar je moet alleen maar ginds betalen.

Er bestond een akte van gifte tussen uw ouders , waardoor uw vader nu ook een stuk van die erfenis krijgt. Dan moet er toch een speciale clausule opgemaakt zijn , want gewoonlijk telt zo iets enkel voor gemeenschappelijke goederen en niet voor eigen vermogen , waartoe deze erfenis behoort.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”