Vraagje over erfenis van Grootouder.

Marjoleintje
Topic Starter

Vraagje over erfenis van Grootouder.

#1 , 23 sep 2010 20:06

Hallo!

Dit gaat een hele hoop vragen zijn maar ik snap er allemaal niets van... :)

Mijn vader is gestorven in het begin van het jaar. Aangezien hij een alcholieker was en ik hem al verschillende jaren niet gezien had, had ik afstand gedaan van de erfenis. Nu een dikke maand geleden is zijn vader gestorven. De erfenis van mijn vader is doorgeschoven naar ons dus..

Nu moet ik volgende maand naar de notaris voor de kwestie van de nalatenschap.

De broers en zussen van mijn vader zijn er niet zo happig op dat wij (de dochters die hij al lang niet meer zag) een deel van de erfenis krijgen. Aangezien ze wisten dat mijn opa stervende was, is het meer dan zeker dat ze het in al het mogelijke ingedekt hebben.

Nu proberen ze de kosten van de begrafenis van mijn vader (die betaald is door mijn opa) als een gift te laten beschouwen.
Nu, mijn vader was al gestorven, telt dit dan nog wel als een gift?
Hij wou nooit een kerkdienst of een koffietafel, dus dit is in eigen wil van mijn opa gedaan.. Maakt dit allemaal iets uit?
Mogen ze zomaar dit als een gift laten beschouwen?

Wat moet ik doen als ik niet akkoord ga met alles? Mag ik ook documenten inkijken over uitgaven of van de bank van mijn opa bij de Notaris? Of mag dit niet?
Ze hebben waarschijnlijk alles al verdeeld onder hun, kan ik daar iets tegen doen? Zoja, hoe doe ik dat?

Mijn ander zus ziet het niet zitten om helemaal van de andere kant van het land te komen om even iets te tekenen, kunnen zo dingen ook geregeld worden via de post of moet zij daadwerkelijk langsgaan bij die betreffende notaris?
Mag zij dit ook laten doorschuiven naar een notaris korter bij haar?

Heleboel vrage, hopelijk een antwoord... :)

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marjoleintje
Topic Starter

#2 , 23 sep 2010 20:18

Oke nog een vraag waar ik ineens opkom!

Mijn grootouders hadden een huis, dit huis werd deels bewoond door een van hun kinderen. Nu blijkbaar is dit huis verkocht aan hun, heb ik het recht om dit in te kijken en of dit allemaal correct is verlopen?
Stel dat dit deels een gift was?
Hoe lang kun je terug gaan van giften?

Moet een gift bewezen worden? En zoja, hoe doe je dat?

roharro

#3 , 23 sep 2010 20:22

Nu proberen ze de kosten van de begrafenis van mijn vader (die betaald is door mijn opa) als een gift te laten beschouwen.
Nu, mijn vader was al gestorven, telt dit dan nog wel als een gift?
Hij wou nooit een kerkdienst of een koffietafel, dus dit is in eigen wil van mijn opa gedaan.. Maakt dit allemaal iets uit?
Mogen ze zomaar dit als een gift laten beschouwen?

Het kan alleszins geen schenking zijn aan uw vader. Een schenking gebeurt onder levenden.
Het is ook geen schenking aan U, want dan zou u de kans gekregen moeten hebben ze te aanvaarden of niet te aanvaarden.
Kinderen zijn wel ertoe gehouden de begrafeniskosten van hun ouders te betalen. Maar aangezien in dit geval uw grootvader de begrafenis heeft besteld volgens zijn persoonlijke wensen was hij als opdrachtgever degene die de factuur moest betalen, wat ook gebeurd is. Tenzij uw grootvader u een schuldbekentenis heeft laten tekenen ben ik van mening dat de andere erfgenamen de inbreng hiervan in de erfenis niet kunnen eisen.

Wat de bankrekening(en) betreft kunt u de bankuittreksels van de laatste tien jaar opeisen bij de bankinstellingen waar uw grootvader rekeningen had. U moet wel bewijzen dat u een erfgenaam bent.

Alle schenkingen die uw grootvader heeft gedaan aan zijn kinderen moeten eerst terug bij de erfenis worden geteld alvorens tot de verdeling over te gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Marjoleintje
Topic Starter

#4 , 23 sep 2010 21:10

Nee, aangezien ik niets met mijn vader wou te maken hebben, heb ik via het Ocmw gevraagd voor een begrafenis te regelen. Met mededeling dat alle erfenamen ook afstand gingen doen. Grootvader wou het niet, dus heeft hij alles besteld en betaald. Dus dit kan niet als een gift tellen dan..?

wanton

#5 , 23 sep 2010 22:11

De kinderen hebben de erfenis geweigerd. In dat geval komt de grootvader als eerste in aanmerking voor de erfenis , als er een bonus zou zijn. Grootvader heeft dus als erfgenaam de begrafenis bekostigd.
Was er echt niets in de erfenis van vader? Waar is dat eventueel naar toe gegaan?
Wat betreft de verkoop van het huis , heeft U recht na te vragen hoe dit in zijn werk is gegaan. En als dat minder dan drie jaar geleden is , moet de verkoopprijs aanwezig zijn in de nalatenschap van grootvader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marjoleintje
Topic Starter

#6 , 24 sep 2010 10:12

Neen van mijn vader was er niets in Erfenis. Hij had toen hij stierf nog geen 500 euro op zijn rekeningen, plus dan nog rekeningen die moesten betaald worden,.. enz enz.. Dus er was geen erfenis.

roharro

#7 , 24 sep 2010 12:45

Heeft u grootvader de erfenis ook verworpen? Bedoeld u met "afstand gedaan" dat u de erfenis hebt verworpen?
Opm: met "verwerpen" wordt bedoeld dat er werd verworpen op de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Het is niet omdat er slechts een klein tegoed was, of zelfs een nettoschuld, dat er geen juridiscg gezien geen erfenis is....

Marjoleintje
Topic Starter

#8 , 26 sep 2010 00:45

Ja ik heb echt afstand gedaan via eerste aanleg. Op dit moment is me nog niet duidelijk of mijn grootvader van mijn vader ook de erfenis had verworpen.
Doet dis alles ertoe eigenlijk?

roharro

#9 , 26 sep 2010 00:47

Ja ik heb echt afstand gedaan via eerste aanleg. Op dit moment is me nog niet duidelijk of mijn grootvader van mijn vader ook de erfenis had verworpen.
Doet dis alles ertoe eigenlijk?
Ja in die zin dat als hij niet verworpen heeft hij als erfgenaam de rekening van de begrafenis moest betalen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”