Schenkingsakte en registratiekantoor

Lukas1
Topic Starter

Schenkingsakte en registratiekantoor

#1 , 23 sep 2010 03:27

Mijn moeder bezit een schenkingsakte van 1957 waarin zij samen met haar broer wordt vermeld als eigenaar in volle eigendom van een "oud woonhuis"( inmiddels al 30 jaar onbewoond). Omdat deze akte dus erg vaag blijkt te zijn, ging ze hiermee naar het registratiekantoor. Daar werd na opzoeking geen spoor gevonden van dit onroerend goed op haar naam. Ze kreeg de raad met de akte naar een notaris te gaan om de geldigheid te laten nakijken.
Klopt dit of tot wie moet ze zich hiervoor wenden?

Dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2010 11:11

Als zij al die tijd hierover geen dokumenten van de overheid heeft ontvange zoals ee aanslagbiljet OV, is de kans zeer groot dat ze geen eigenaar is. Mogelijks werd er destijds een fout gemaakt. Ook daarom zal het pand al meer dan 30 jaar leeg staan, omdat er geen verhuurder is.
Zeker met die akte naar een notaris gaan.

roharro

#3 , 23 sep 2010 11:50

Mijn moeder bezit een schenkingsakte van 1957 waarin zij samen met haar broer wordt vermeld als eigenaar in volle eigendom van een "oud woonhuis"( inmiddels al 30 jaar onbewoond). Omdat deze akte dus erg vaag blijkt te zijn, ging ze hiermee naar het registratiekantoor. Daar werd na opzoeking geen spoor gevonden van dit onroerend goed op haar naam. Ze kreeg de raad met de akte naar een notaris te gaan om de geldigheid te laten nakijken.

Dank u.
Is het een notariële akte? Zo ja, wat is de omschrijving van de schenking die er in staat?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Lukas1
Topic Starter

#4 , 24 sep 2010 23:59

Dank u.
Is het een notariële akte? Zo ja, wat is de omschrijving van de schenking die er in staat?
Het is zo'n erg ouderwetse akte waarin staat: "zijn verschenen die en die persoon ( de intussen al lang overleden ouders)..;daarna de kinderen ( mijn moeder en haar broer) en daarna staat er "giften" en daaronder de verdeling 1. Ten hunnen gemene behoeve in volle eigendom" een oud woonhuis, gevolgd door het woord "enzovoorts" dus zonder precisering van de oppervlakte.
2. In naakte eigendom een weiland, wel gepreciseerd met het aantal hectare.
Hilarisch, maar aangezien het boeren waren wordt in deze akte ook nog melding gemaakt van "een paard" ( het Brabantse trekpaard dat in die tijden de dienst uitmaakte) :lol:

Wat mava105 hierboven stelt in verband met de OV die door haar nooit werd betaald: die kan wel betaald zijn door haar broer die in het huis daarnaast is blijven wonen. Ik weet nu niet of de OV-diensten een OV sturen naar alle kinderen die dat dan onder mekaar moeten verdelen. Is dat het geval? Nu moet ik wel aanstippen dat haar broer een eigenwijze mens is die ervan uitgaat dat alles van hem is. Mogelijk denkt hij dat , als hij de OV betaalt, hij ook de enige eigenaar is.
Laatst gewijzigd door Lukas1 op 25 sep 2010 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#5 , 25 sep 2010 00:04

Dank u.
Het is zo'n erg ouderwetse akte waarin staat: "zijn verschenen die n die persoon ( de ouders)..;daaran de kinderen ( mijn moeder en haar broer) en daarna staat er "giften" en daaronder 1. Ten hunnen gemene behoeve in volle eigendom een oud woonhuis, gevolgd door het woord "enzovoorts" dus zonder precisering van de oppervlakte.
2. In naakste eigendom een weiland, wel gepreciseerd met het aantal hectare.

Wat mijnheer hierboven stelt in verband met de OV die door haar nooit werd betaald: die kan wel betaald zijn door haar broer die in het huis daarnaast is blijven wonen. Ik weet nu niet of de OV-diensten een OV sturen naar alle kinderen die dat dan onder mekaar moeten verdelen. Is dat het geval? Nu moet ik wel aanstippen dat haar broer een eigenwijze mens is die ervan uitgaat dat alles van hem is. Mogelijk denkt hij dat , als hij de OV betaalt, hij ook de enige eigenaar is.
Die wordt inderdaad naar slechts één van de eigenaars in onverdeeldheid gestuurd.

Om na te gaan wie de huidige eigenars zijn moet u naar het Hypotkeekkantoor gaan. Niet naar registratie.
Wanneer de eigendom van een onroerend goed via een notariële akte overgaat van de ene persoon naar de andere, is de notaris verplicht om deze overdracht te melden aan het hypotheekkantoor. De notariële akte waaruit de overdracht van eigendom blijkt, wordt op het hypotheekkantoor overgeschreven. M.a.w. daar moet een spoor terug te vinden zijn van de schenkingsakte. Tenminste als die werkelijk voor een notaris verleden is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#6 , 25 sep 2010 15:42

Roharro ,

het werk van een HYPOTHEEKKantoor bestaat erin de hypotheken op de onroerende goederen te beheren. Elke overdracht van een onroerend goed via verkoop , erfenis, schenking wordt verwerkt door het Registratiekantoor. Die kunnen U zeggen , beter nog dan het Kadaster , hoe de eigendomsverhouding van een bepaald onroerend goed is. Of wie welke eigendomsdelen bezit.
Behalve bij erfenis , dient elke overdracht van onroerend goed via een notariële akte te geschieden.
Lukas kan zich dus best wenden tot het Registratiekantoor bevoegd voor de betreffende gemeente.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”