Mijn moeder bezit een schenkingsakte van 1957 waarin zij samen met haar broer wordt vermeld als eigenaar in volle eigendom van een "oud woonhuis"( inmiddels al 30 jaar onbewoond). Omdat deze akte dus erg vaag blijkt te zijn, ging ze hiermee naar het registratiekantoor. Daar werd na opzoeking geen spoor gevonden van dit onroerend goed op haar naam. Ze kreeg de raad met de akte naar een notaris te gaan om de geldigheid te laten nakijken.
Klopt dit of tot wie moet ze zich hiervoor wenden?
Dank u.
Is het een notariële akte? Zo ja, wat is de omschrijving van de schenking die er in staat?
Het is zo'n erg ouderwetse akte waarin staat: "zijn verschenen die en die persoon ( de intussen al lang overleden ouders)..;daarna de kinderen ( mijn moeder en haar broer) en daarna staat er "giften" en daaronder de verdeling 1. Ten hunnen gemene behoeve in volle eigendom" een oud woonhuis, gevolgd door het woord "enzovoorts" dus zonder precisering van de oppervlakte.
2. In naakte eigendom een weiland, wel gepreciseerd met het aantal hectare.
Hilarisch, maar aangezien het boeren waren wordt in deze akte ook nog melding gemaakt van "een paard" ( het Brabantse trekpaard dat in die tijden de dienst uitmaakte)
Wat mava105 hierboven stelt in verband met de OV die door haar nooit werd betaald: die kan wel betaald zijn door haar broer die in het huis daarnaast is blijven wonen. Ik weet nu niet of de OV-diensten een OV sturen naar alle kinderen die dat dan onder mekaar moeten verdelen. Is dat het geval? Nu moet ik wel aanstippen dat haar broer een eigenwijze mens is die ervan uitgaat dat alles van hem is. Mogelijk denkt hij dat , als hij de OV betaalt, hij ook de enige eigenaar is.