wat als één van ons beiden sterft

aquajefke
Topic Starter

wat als één van ons beiden sterft

#1 , 13 sep 2010 18:01

Hallo,
Wij zijn gehuwd met een huwelijkscontract van de jaren 70, vruchtgebruik voor de langstlevende, wat nu wettelijk is.
We hebben één kind, waar het tot nu toe zeer goed mee gaat en die samenwoont en 2 kinderen heeft.
Zij hebben een zeer goed inkomen, gelukkig, en hebben ons niet nodig.
Wij hebben een eigendom en wat spaarcentjes die we vermoedelijk zeer goed gaan kunnen gebruiken op onze (nog )oude(re) dag.
Ik heb een invaliditeit, mijn echtgenote een half time.
Mijn vraag:
Mocht er met één van ons iets gebeuren, kan ons kind of je weet maar nooit, zijn erfgenamen, aanspraak maken op een deel van onze spaarcentjes?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 sep 2010 18:53

Hallo,
Wij zijn gehuwd met een huwelijkscontract van de jaren 70, vruchtgebruik voor de langstlevende, wat nu wettelijk is.
We hebben één kind, waar het tot nu toe zeer goed mee gaat en die samenwoont en 2 kinderen heeft.
Zij hebben een zeer goed inkomen, gelukkig, en hebben ons niet nodig.
Wij hebben een eigendom en wat spaarcentjes die we vermoedelijk zeer goed gaan kunnen gebruiken op onze (nog )oude(re) dag.
Ik heb een invaliditeit, mijn echtgenote een half time.
Mijn vraag:
Mocht er met één van ons iets gebeuren, kan ons kind of je weet maar nooit, zijn erfgenamen, aanspraak maken op een deel van onze spaarcentjes?
Alvast bedankt.
Uw kind zal enkel de blote eigendom erven. U behoudt het vruchtgebruik.
Dit wil zeggen dat ingeval één van jullie overlijdt de andere echtgenoot de helft van het gemeenschappelijke bezit in volle eigendom behoudt en wat de helft van de overledene betreft hij wel de inkomsten ervan zal hebben maar het kapitaal zelf niet meer zal kunnen uitgeven aangezien dat eigendom wordt van uw kind.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 15 sep 2010 16:39

'Als één van ons beiden sterft ' : als ik die zin hoor , moet ik altijd aan die vrouw denken , die zei : " als één van ons twee komt te sterven , ga ik aan de zee wonen!"
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”