begravings kosten

christo
Topic Starter
Berichten: 6

begravings kosten

#1 , 04 sep 2010 15:05

lkjh
Laatst gewijzigd door christo op 10 sep 2010 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 04 sep 2010 15:31

Hallo
moet ik de kosten van de begraving betalen
ik ben de zoon mijn vader is overleden in 6/2008 (moeder leeft nog)ik heb de begravenis ondernemer verwittigd dat er geen geld was en het zo goedkoop mogelijk moest doen na 2 jaar blijkt dat het nog niet betaald is en ik krijg een rekening van de advokaat met de rekening voorgeschoteld ik heb ook een broer moet die ook opdraaien voor de rekening ( die heeft ook geen financiele middelen)
naar het blijkt zou het ocmw dat betalen zegden ze op de dag van het overlijden maar nu blijkt dat de rekening veel te hoog is en daarom betalen zij niet
maar nu krijg ik een aangetekend schrijven van de advocaat waar in staat
NA 15/9 wordt zonder verdere verwittiging overgegaan tot dagvaarding alle bijkomende kosten ten uwe laste
De eventuele verwerping van de nalatenschap door de erfgenamen van de heer (;;;;) betekend niet dat er geen onderhoudsverplichting niet meer bestaat van de echtgenoot en de kinderen ten aanzien van de overledene
De erfgerechtigden die de nalatenschap verworpen hebben, kunnen gedwongen worden om de kosten van de begraving te dragen
De grondslag van de bijdrageverplichting is de wettelijke onderhoudsplicht van 205B.W en volgende .Het is in hun hoedanigheid van onderhoudsplichtige dat zij de schulden moeten betalen en niet in hun hoedanigheid van erfgenaam. Van de wettelijke bepalingen inzake onderhoudsplicht kan niet zomaar worden afgeweken want deze zijn van dwingend recht en men kan deze niet opzij zetten
Indien jullie moeder dat niet kan betalen moeten jullie als kinderen die rekening betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 04 sep 2010 19:52

Moest ik in jullie schoenen staan, dan zocht ik toch geld (desnoods geleend) om de kosten van de begrafenis te betalen voor 15 september. Indien jullie gedagvaard worden, wordt dat een dure zaak!

Reclame

christo
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 05 sep 2010 08:33

moet
Laatst gewijzigd door christo op 10 sep 2010 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Lori
Berichten: 221

#5 , 05 sep 2010 09:36

Normaal diegene die de begrafenis besteld heeft ,betaald ook de rekening .Als er nog anderen broers of zussen zijn ,moeten zij jouw hun deel terug betalen aan diegene die de rekening vereffend heeft .Als dit niet wordt gedaan ,kan je naar vredegerecht trekken .

christo
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 10 sep 2010 10:22

[

christo
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 10 sep 2010 10:32

[quote="

christo
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 16 sep 2010 11:57

[.Het is in hun hoedanigheid van onderhoudsplichtige dat zij de schulden moeten betalen en niet in hun hoedanigheid van erfgenaam. Van de wettelijke bepalingen inzake onderhoudsplicht kan niet zomaar worden afgeweken want deze zijn van dwingend recht en men kan deze niet opzij zetten[/quote]

Indien jullie moeder dat niet kan betalen moeten jullie als kinderen die rekening betalen.[/quote]

Ifany
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jan 2018 23:51

Hallo

Ik zit ook met een dergelijke vraag hierover.
Ik en mijn broer en zussen verwerpen de nalatenschap van mijn vader op 20 januari dit jaar vanwege mijn vader veel schulden heeft. Nu mijn vader heeft bijna genoeg op zijn zichtrekening gekregen om de begravenis te betalen.
Nu de begravenis ondernemer heeft mij als contactpersoon gebruikt om de begravenis kosten te betalen maar nu zou ik graag willen weten of ik ondanks ik wel ga verwerpen ok wel de begravenis offerte mag binnen brengen bij de bank om daar dat beetje geld van ons vader te mogen gebruiken om deze te betalen mits ik zelf nog wat opleg achteraf via mijn eigen rekening?

Kan dit?

Alvast bedankt
Mvg
Ifany

Tope
Berichten: 916

#10 , 05 jan 2018 01:21

Begin toch een nieuwe thread i.p.v. aan te sluiten bij een topic van 7 jaar 3 maand geleden (16 sep 2010 11:57).

Sirkii
Berichten: 5408

#11 , 05 jan 2018 10:19

De begrafenisrekening binnenbrengen zou een daad van erfenisaanvaarding zijn ... Je kan het geld van je vader niet gebruiken voor de begrafenis en laatste ziekenhuisrekening. Wat je vader bij leven had kunnen doen om jullie die betaling te besparen was het afsluiten met dat geld van een uitvaartverzekering.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 05 jan 2018 10:32

Niks erfenisaanvaarding. Misschien dat de bank die kosten zal betalen via de rekening. Feit blijft dat de erfgenamen steeds aangesproken worden om de uitvaart te betalen, zelfs als ze de erfenis weigeren. Misschien beter dit direct doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”