erfenis grootmoeder

krikri20
Topic Starter

erfenis grootmoeder

#1 , 03 sep 2010 16:00

In 2008 stierf mijn grootmoeder. Zij was reeds weduwe sinds 1971. Samen hadden ze 3 zoons. In 1977 heeft zij haar huis verkocht aan de middelste zoon. Graag had ik geweten of dat kon zonder dat de twee andere hiervoor hun toestemming gaven???
Kort na haar overlijden heeft de jongste zoon een rechtzaak geopend ivm met de erfenis want blijkbaar was er niets, geen geld meer op de rekeningen, zelfs het geld van de voormalige verkoop van het huis was kort naar de storting terug afgehaald vd rekening.
Ondertussen is mijn vader overleden en is deze zaak nog lopende. Ik ben dus de rechtmatige erfgenaam.
Blijkbaar zijn er bewijzen dat het geld van haar rekening werd afgenomen door de jongste zoon en het huis is geschat geweest op 25000€ (waarde van verkoop in 1977).
Had mijn vader recht op de helft van dit geld?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 sep 2010 17:12

Als je grootmoeder getrouwd was (en ze heeft het huis samen met je grootvader gekocht) kon zij hethuis niet verkopen, want ze had het voor de helft in vruchtgebruik (kinderen naakte eigenaar).
Ze kon dat wel verkopen aan wie ze wou als ze het huis zelf geerfd had (dan was het niet deels van je grootvader).

Maar als ze het dus samen met haar man verworven heeft, heeft ze iets verkocht wat niet van haar is.
Notaris vragen hoe het precies zit!

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 sep 2010 19:22

Indien het huis gemeenschappelijke eigendom was van de grootouders zou uw vader na de verkoop zijn deel moeten gekregen hebben (tegenwaarde blote eigendom), ofwel had het geld op een geblokkeerde rekening moeten zijn gestort, rekening waarvan uw vader (mede)blote eigenaar was en grootmoeder vruchtgebruiker.
Laatst gewijzigd door roharro op 03 sep 2010 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Mariette

#4 , 03 sep 2010 19:40

Ik heb ook gehoord van zulke constructies, van een collega van me.

Vader overleden, twee broers en één zus.

Blijkbaar heeft moeder het huis (gemeenschap van goederen, ze had 1/2 + 1/8 in eigendom, vruchtgebruik over het resterende 3/8ste wat eigendom was van haar drie kinderen) "verkocht" aan oudste zoon, mèt de provisie dat zij er kon blijven wonen én verzorgd worden, dus zoon moest een lage prijs betalen, mits akkoord met die voorwaarden, andere zoon kreeg één derde van de verkoopprijs en zuster werd overal buitengehouden....

Was ook zoiets met bedragen die even OP de rekening kwamen en direct terug verdwenen (naar zoon 2 dus), zoon 1 heeft eigendomsbewijs.

Me dunkt heeft die zuster dus weldegelijk recht op haar kindsgedeelte van de erfenis van haar vader (1/8ste is toch haar eigendom, maar wat met het andere gedeelte van de moeder? dat is dus opgegaan in rook). Ik begrijp niet hoe de notaris op die manier akte kan opstellen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”