Vruchtgebruik van kind tijdens leven:gevolg bij nalatenschap

Wasda...
Topic Starter

Vruchtgebruik van kind tijdens leven:gevolg bij nalatenschap

#1 , 31 aug 2010 12:42

Indien er 2 kinderen zijn en kind A woont al 10 jaar in het huis van de vader, zonder dat daar enige vergoeding wordt voor betaald, kan het andere kind bij overlijden van de vader daar dan rekening mee laten houden? Heeft dit implicaties op de nalatenschap?

Alvast bedankt,

Wasda...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 31 aug 2010 21:08

Dat kan inderdaad. Het gaat dan om een onrechtstreekse schenking die moet ingebracht worden in de nalatenschap van vader. Dat thema is hier al eens aangekaart door poster 4XJR wiens zus 17 jaar gratis in een appartement van haar ouders mocht wonen. Als u even zoekt op 4XJR, dan zal u de discussie terugvinden
Plus est en vous

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 aug 2010 21:25

Een gelijkaardig probleem werd me voorgelegd door een kennis.

Een echtpaar had 2 kinderen. De zoon was een goede leerling en studeerde voor dokter. Op 25 jaar studeerde hij af als arts en verliet toen de ouderlijke woning. De dochter heeft niet gestudeerd, ze werd kapster en ter compensatie voor de hoge studiekosten van de zoon schonken ze de dochter geld voor een volledig ingericht kapsalon. De dochter bleef alleen en woonde al die jaren in bij haar ouders tot aan de dood van de laatste ouder. De relatie tussen broer en zuster was steeds zeer slecht.

Nu bij de erfenis eist de zoon compensatie voor het kapsalon (waarvoor de ouders het geld schonken) alsook een compensatie voor de dertig jaar dat de dochter langer bij de ouders inwoonde.

De dochter haalt als argument aan dat de zoon ook een schenking heeft gekregen in de vorm van de financiering van zijn studies....Naar mijn mening staat ze zwak omdat die opleiding deel uitmaakte van de opvoedingsplicht van de ouders, terwijl het geld voor de inrichting van het kapsalon duidelijk een schenking was.
Wat het inwonen bij de ouders betreft ben ik niet zeker hoe dat bekeken moet worden. Men kan het ook beschouwen als "hulp aan de ouders". Het is verschillende m.i. van het geval waar een woning voor alleengebruik gratis ter beschikking wordt gesteld.

Graag een "second opinion".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Wasda...
Topic Starter

#4 , 02 sep 2010 14:27

Alvast bedankt,

Ik begrijp dat er wel degelijk sprake kan zijn van een onrechtstreekse schenking die als dusdanig in rekening kan worden gebracht bij de verdeling (hier gaat het echt om het alleen bewonen door een van de 2 kinderen van een huis dat aan de vader toebehoort). Uit de posts van RXenz... begrijp ik dat men toch wel extra kan schenken tvv van 1 kind bovenop hetgeen de 2 kinderen recht hebben bij het overlijden. Dit kan dus gedaan worden door een schenking buiten de nalatenschap.

Hoe wordt zo'n schenking buiten nalatenschap vastgelegd? Is hier een notariële acte voor nodig?

Indien er geen dergelijke schenking buiten de nalatenschap wordt vastgesteld, begrijp ik dat dit 'voordeel' wel degelijk in rekening kan worden gebracht op het ogenblik van de verdeling. Enig idee hoe men zo een jarenlang vruchtgebruik kan laten schatten?

Zo een schenking buiten de nalatenschap wordt op het beschikbare deel 'aangerekend'. Wat betekent dit concreet?

Alvast bedankt,

Wasda...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”