Vruchtgebruik na overlijden

Pixo
Topic Starter

Vruchtgebruik na overlijden

#1 , 21 aug 2010 19:15

Een goede avond,
Ik ben hier nieuw dus als het onderwerp niet goed staat, sorry hiervoor.

Mijn grootvader is getrouwd geweest met een jongere vrouw, plusminus 25 jaar jonger. Hij is echter een paar jaar geleden overleden. Nu is het zo dat deze vrouw geen opleiding heeft en dat er ook nog een huis is om te onderhouden.
Dat is dan ook de reden dat er in het testament van mijn grootvader is opgemaakt dat het geld wel over zou gaan op zijn 2 kinderen, maar dat mijn grootmoeder hier vruchtgebruiker van zou zijn. Ook is er nog een aparte "pot" gemaakt voor kleinkinderen. Deze staat echter ook onder vruchtgebruik. Nu mijn vraag, ik word binnenkort 18 en zou wel eens in willen zien of deze pot überhaupt ooit vrij komt en of de blote eigenaren het recht hebben om de rekening die onder vruchtgebruik staat in te zien?
Het testament is overigens opgemaakt onder de Belgische wetgeving, ik woon zelf in Nederland.

Bvd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 aug 2010 20:16

Die pot komt ooit vrij : als de vruchtgebruikster sterft. Pas dan kan je ten volle beschikken over het geld.
Je was minderjarig bij het overlijden. Normaal moet het geld geblokkeerd staan bij een financiële instelling op uw naam. Als de notaris zijn werk goed heeft gedaan , is dat zo. Ondervraag de notaris daarover.

Wil U wel kunnen beschikken over het geld , kan U het vruchtgebruik afkopen van de vruchtgebruiker. Maar dat is meestal in uw nadeel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”