verkoop blote eigendom

stefan1
Topic Starter

verkoop blote eigendom

#1 , 14 aug 2010 00:10

Beste ,

Ik ben samen met mijn zus eigenaar van een woning waar mijn moeder het vruchtgebruik van heeft. Mijn moeder is dement geworden en zit in een verzorginginstelling .
Situatie is zo dat mijn zus het volledige inboedel heeft leeg gehaal zonder mijn dit te kennis te geven zogezegd met toestemming van moeder .

Ik heb geprobeerd klacht neer te leggen bij politie maar die zeggen me dat enkel de vrederechter hiervoor bevoegd is .

Kan iemand mij hier raad geven , :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ippa

#2 , 14 aug 2010 09:55

In feite is dit eenvoudig: indien je geen overeenkomst bereikt met jouw zuster, ga naar de vrederechter en leg de zaak hier uit.

Heeft iemand de voorlopige bewindvoering over jullie moeder?

mvg,
JLD

Creatief

#3 , 14 aug 2010 11:03

Jullie hadden beiden de blote eigendom over de inboedel of misschien mogelijk over de helft. Je moeder had alleszins het vruchtgebruik over de inboedel en was ook voor de helft blote eigenaar.

Je moeder mocht niets weggeven. Je zus mag zeker niets wegnemen. Iedereen had een stukje blote eigendom. Meestal is de inboedel bij oudere mensen niets meer waard. Zelfs de échte antiek is niet meer geliefd. Waarschijnlijk waren er nog enkele voorwerpen met emotionele waarde. Wat de waarde ook er van mag wezen, je zus mag dat niet doen.

Tracht eerst alles in der minne te regelen. Je zus moet ook schriftelijk kunnen bewijzen dat ze die inboedel van moeder kreeg. Breng haar aan het verstand dat jij hier ook de blote eigenaar van was en dat je haar daar mogelijk voor kan dagvaarden. Bijlf rustig in dit gesprek.

Indien je niet tot een regeling komt in der minne, spreek dan de bewindvoerder aan. Leg eerst klacht neer bij hem of haar. De bewindvoerder komt op voor al de bezittingen en belangen van je moeder. Hij roept de kinderen meestal eens bij elkaar. Maak een lijst op van alle goederen, die je mist en laat deze ondertekenen door je zus bij de bewindvoerder.

Maak foto's van al de goederen die er nog resten. Bewaar je oude foto's. Hier kunnen nog enkele goederen op staan, die je later misschien nog van pas kunnen komen.

Wanneer je zus niet willig is de goederen terug te geven, dan raad ik je aan Kapaza, E-bay, tweedehands.nl of be op te volgen. Wanneer je op een van die sites goederen herkent, kopieer die dan naar een Word-document met alle gegevens.

Indien je moeder nog niet onder bewindvoering staat, stap dan gewoon naar het vredegerecht en leg klacht neer en vraag dan zelf een advocaat-bewindvoerder aan. Hier moet je wel eerst de arts van je moeder passeren om haar dement te laten verklaren.

Wie heeft de volmacht over moeders rekeningen?

Reclame

j.demoor

#4 , 15 aug 2010 10:01

Ik ga ervan uit dat u de blote eigendom erfde.

Onderzoek of uw zus al dan niet beschikt over een geschreven volmacht gegeven vóór moeders dementie.

Is dit niet het geval maak dan toepassing van :
“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot...een nalatenschap...behoren, worden gevorderd : 1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1167.De ontzegeling kan aan de vrederechter worden gevraagd door...degenen die de zegels hebben doen leggen...Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”