Onterven van ouder

grafica
Topic Starter

Onterven van ouder

#1 , 13 aug 2010 21:37

Ik heb een partner, maar we wonen niet samen, zijn niet getrouwd en hebben geen kinderen. Zo lang ik dus geen kinderen heb zijn mijn ouders de eerste erfgenamen... Mijn ouders zijn al 20 jaar gescheiden. Mijn moeder wil een schenking doen aan haar kinderen waaronder ik. Als ik dus ooit kom te sterven komt de helft van mijn deel bij mijn vader terecht. Dat wil ik niet uiteraard. Kun je als kind 1 van je ouders volledig of grotendeels onterven?
Kan dit? Of zijn er eventueel achterpoortjes waardoor ik dit kan forceren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 aug 2010 22:38

Beste ,

laat in de schenkingsakte noteren dat, indien de begunstigde overlijdt voor de schenker , en die begunstigde heeft geen kinderen , de geschonken som terugkeert naar de schenker.

Wanneer u trouwt of wettelijk gaat samenwonen of trouwen , kan U via testament wel alles aan uw partner laten toekomen.

Dergelijke schenkingsakte is wel via een notaris te regelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

grafica
Topic Starter

#3 , 13 aug 2010 23:10

Het gaat niet over een som, maar over een onroerend goed. Normaal gezien geldt dan dezelfde wijze?

Reclame

Creatief

#4 , 13 aug 2010 23:40

Ja, het principe blijft gelijk.

grafica
Topic Starter

#5 , 14 aug 2010 12:11

Ok beda.nkt voor de info. Als het dus ooit zo ver komt, dan zullen we dit laten beschrijven bij de notaris

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”