erfenis met schulden en minderjarige kinderen

je zus
Topic Starter

erfenis met schulden en minderjarige kinderen

#1 , 09 aug 2010 13:54

2.5 jaar geleden heeft mijn broer de beslissing genomen om zelf uit het leven te stappen. Hij liet 2 minderjarige kinderen achter die na vroegere scheiding bij hun moeder wonen.
Hij heeft heel wat schulden achter gelaten. Maar ondertussen weten we nog steeds niet hoeveel. De moeder treed voor haar kinderen op en de erfenis is 2.5 jaar geleden aanvaard onder voorbehoud van boedelbeschrijf. Ondertussen is er nog steeds niets geregeld. Er is nog steeds niet geweten hoeveel schulden er zijn blijkbaar, het huis dat hij had samen met zijn nieuwe vriendin staat nog steeds leeg en onbewoond. De hypotheek (waarvoor de schuldsaldo niet geldig was) wordt ondertussen niet meer betaald. Waardoor zijn vriendin een wanbetaler is geworden. Mijn moeder is sinds 11 jaar weduwe en is nu op een leeftijd gekomen dat zij het ouderlijke huis wil verkopen maar zit hiermee vast omdat de 2 minderjarige kinderen mogelijk erfegenamen zijn.
Mijn vragen zijn, kan ik als zus, hierin stappen ondernemen zodat dit eindelijk gereld geraakt en iedereen verder kan met z'n leven? In hoeverre kunnen de schulden naar mijn moeder of naar mij komen? (bv begrafeniskosten die wij geregeld hebben). Klopt het dat de erfenis voor de 2 minderjarige kinderen nog geweigerd kan worden door de vrederechter en dat zij dan niet meer van mij of mijn moeder kunnen erven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 aug 2010 16:31

Wanneer er minderjarigen betrokken zijn bij een nalatenschap , moet de vrederechter tussenkomen , zgz. om de belangen van die kinderen veilig te stellen. Normaal stelt de vrederechter een notaris aan die de boedelbeschrijving moet opmaken , waarna de vrederechter een beslissing neemt. Dit duurt gewoonlijk een 4 à 6 maanden. Neem dus zelf eens contact op met de vrederechter om uitleg te vragen. Dit is een toestand die idd niet te lang meer mag aanslepen : voor de kinderen , voor de vriendin. De lening moet gestopt worden , het huis waarschijnlijk verkocht. Misschien vertelt de vrederechter welke notaris is aangesteld , die kan je dan ook interpelleren.

Nadat voor de kinderen uiteindelijk de erfenis afgehandeld is - een weigering is niet meer mogelijk - door het feit dat zij niets krijgen maar ook niets moeten betalen , heeft dit geen invloed op hun relatie to. hun grootmoeder. Zij hebben waarschijnlijk wel van hun vader een deel in het grootouderlijk huis geërfd , zodat dit ook in de nalatenschap van vader zal dienen opgenomen te worden. Dit kan een reden zijn dat de boedelbeschrijving lang duurt : er zit een deel van het huis van grootmoeder in. Maar de kinderen kunnen wel erven van grootmoeder rechtstreeks.

Ga informeren bij de vrederechter.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 11 aug 2010 10:49

“Art.378.§ 1.Onder voorbehoud van...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, § 1, 1° tot 6°...bepaalde handelingen te verrichten...Art.410.§ 1. De vrederechter moet...bijzondere machtiging verlenen om :...5° een nalatenschap...te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.795 De erfgenaam heeft voor het opmaken van de boedelbeschrijving drie maanden, te rekenen van de dag waarop de erfenis is opengevallen. Bovendien heeft hij, om zich omtrent de aanvaarding of de verwerping te beraden, een termijn van veertig dagen, te rekenen van de dag dat de voor het opmaken van de boedelbeschrijving verleende drie maanden verstreken zijn...”(B.W.).

Onderzoek welke stappen de erfgenaam reeds ondernomen heeft om de boedelbeschrijving op te maken en maan hem zo nodig daartoe aan,gelet op uw eventuele rechten bij verwerping. Raadpleeg zo nodig de notaris die het ouderlijk huis zou verkopen om de stand van zaken te achterhalen.

De schulden van uw broer behoren tot diens nalatenschap en kunnen enkel verhaald worden op wie zijn nalatenschap aanvaardt. ‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten. Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351).

Indien de vrederechter het aanvaarden van de opengevallen nalatenschap door de 2 minderjarige kinderen niet machtigt dan betreft het enkel die nalatenschap. Het belet dus niet later van u of uw moeder te kunnen erven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”