Schenkingen

rolucsa
Topic Starter

Schenkingen

#1 , 08 aug 2010 14:25

Mijn ouders hebben aan mijn 3 kinderen elk een eigendom geschonken onder levenden,vooruit en buiten deel van hun toekomstig nalaatenschap Wat betekend dit? komen die eigendommen dan niet meer bij de massa van de nalatenschap!!! Ik ben enig kind en zou dus recht hebben op 1/2 na deze schenkingen (als ze niet terug in de pot komen) schiet er voor mij niet veel over.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 aug 2010 14:33

onder levenden,vooruit en buiten deel van hun toekomstig nalaatenschap

Betekent dat de geschonken goederen niet meer ingebracht hoeven te worden voor de verdeling van de erfenis.
Aangezien u enig kind bent mag die schenking buiten erfdeel evenwel niet meer bedragen dan de helft van de bezittingen van de erflater. Zoniet kunt u op het ogenblik van de erfenis inkorting vragen. Dat zou inhouden dat de begunstigen van de schenkingen u een deel moeten terugbetalen.

Indien het voorbehouden gedeelte wel is gerespecteerd wordt u -als kind - enkel nog erfgenaam van al wat er nog overblijft (tenzij er nog een testament zou bestaan).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 08 aug 2010 14:41

Je ouders hebben op deze manier willen uitsluiten dat hun bezittingen nog 3 x de kassa van Vadertje Staat zouden passeren. Indien het kindsdeel niet werd overschreden, is alles oké. Dan vind ik dit een zeer positieve beslissing.

Reclame

rolucsa
Topic Starter

#4 , 10 aug 2010 13:31

Bedankt voor je deskundige uitleg, voor zover ik het begrijp kan ik indien het reservatair deel is overschreden niet verlangen dat mijn kinderen hun eigendom verkopen maar wel dat ze het geen ik tekort kom om 1/2 te hebeen in geld mogen geven.
:)

wanton

#5 , 10 aug 2010 14:46

Beste Rolucsa ,

ik wil er toch op wijzen dat U dat mag en kan doen , maar U BENT NIET VERPLICHT om van uw kinderen tegemoetkoming te eisen! Gun hen dat! ge zoudt het toch anders moeten afstaan hebben aan successierechten , die nu ontweken worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 10 aug 2010 15:30

Rolusca,

De laatste hint, die Wanton je gaf, is de beste raad die hij kon geven. Om deze reden heb ik ook de kassa van Vadertje Staat vermeld. Je gaat toch geen gerechtszaak beginnen tegen je kinderen. Trouwens, wacht af! Je kent immers niet het gehele patrinomium van je ouders.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”