Wat te doen bij overlijden

kook
Topic Starter

Wat te doen bij overlijden

#1 , 03 aug 2010 13:31

Mijn echtgenoot overlijdt. Ik heb 5 kinderen. Eén van de kinderen wil het gespaard kapitaal van ons (in gemeenschap van goederen gehuwd) verdelen. Tevens wil deze ook het huis laten schatten om eventueel ook te verdelen.
Kan dat?
Wat moet ik doen als deze persoon hiervoor naar de notaris gaat?

Dank bij voorbaat voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 aug 2010 15:11

Zo simpel is het allemaal niet , mijn beste.
Als een partner in het huwelijk , met gemeenschap van goederen , overlijdt , wordt eerst de gemeenschap verdeeld. De overlevende echtgenoot (LLE) heeft en houdt de helft = de helft van de woning , de helft van de aanwezige gelden. De andere helft komt in de nalatenschap. Daarvan bekomt de LLE automatisch het vruchtgebruik : recht om de woning te bewonen , eventueel de huur innen , intresten van de gelden te ontvangen. De kinderen verdelen gelijkmatig de blote eigendom , di. het bezit zonder meer. Zij kunnen daar niets mee doen. Deze verdeling is volgens de wet. Voor de woning wordt bij de Registratie wel de aantekening gemaakt van die verdeling. Voor de gelden moet je dat eigenlijk zelf organiseren. De gelden worden geblokkeerd op naam van de kinderen bij een bank , met uitbetaling van de intresten aan de LLE. Indien er weinig roerende goederen zijn , heeft dat eigenlijk niet veel zin.
Met een blote eigendom kun je niets doen , slechts bij het overlijden van de LLE kan je erover beschikken.
Men kan wel effectief overgaan tot uitbetaling van de gelden , maar het vruchtgebruik van de LLE moet worden vergoed. En dat is in het nadeel van de kinderen , die misschien slechts 40 % effectief ontvangen , afhankelijk van de leeftijd van de LLE. Voor de gezinswoning is dit zelfs niet mogelijk : daar kunnen de kinderen de uitbetaling van hun deel niet vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”