Plaatsvervulling bij verwerping

sifke
Topic Starter

Plaatsvervulling bij verwerping

#1 , 02 aug 2010 13:26

De situatie:

X heeft de erfenis van zijn vader Y verworpen. Nu komt De moeder van Y en grootmoeder van X te overlijden. Kan X in de plaats van zijn vader treden voor de erfenis van zijn grootmoeder of heeft hij hier geen recht op door het verwerpen van de erfenis van zijn vader (die vooroverleden is).

Iemand een antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2010 15:49

Volgens mij is X nu ook de erfenis van de grootmoeder kwijt, en zal deze erfenis nu dienen om de eventuele schulden van de geweigerde erfenis van vader Y te delgen.
Zint eer ge begint!!!

wanton

#3 , 02 aug 2010 20:01

De erfenis van grootmoeder is een andere dan die van grootvader. Door het feit dat vader is overleden , komt X gewoon in plaats van zijn vader bij deze erfenis.
Door het feit dat vader de erfenis van grootvader heeft verworpen , heeft X niets van grootvader geërfd. Nu dus wel!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

sifke
Topic Starter

#4 , 02 aug 2010 22:36

Grootvader heeft in deze zaak niets te maken. Deze was reeds overleden voor de vader Y. X had de erfenis van zijn vader Y verworpen en het gaat nu om de erfenis van de moeder van Y (dus grootmoeder van X).

Toch reeds bedankt voor de antwoorden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 aug 2010 22:42

Kan X in de plaats van zijn vader treden voor de erfenis van zijn grootmoeder

Ja, want dit is een andere erfenis dan degene die hij verworpen heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”