Partijdige vrederechter bij erfenis

cseghers
Topic Starter

Partijdige vrederechter bij erfenis

#1 , 29 jul 2010 16:39

Situatieschets. Mijn vader heeft 2 kinderen waaronder mezelf en is overleden. Uit een eerste voorafgaand huwelijk, is een eerste zoon geboren. Daar had mijn vader al 30j lang geen contact meer mee, terecht, die had mijn moeder aangeklaagd toen mijn ouders wouden trouwen, zodat wij geen wettelijke erfgenamen konden worden (we waren geboren voor de trouw daar mijn vader in een vechtscheiding was die 11 jaar lang geduurd heeft).
De dag voor de begrafenis van mijn vader, staat die eerste zoon met vrederechter en 4 politieagenten aan mijn moeder haar deur (woning staat op haar naam, mijn vader was er gedomicilieerd). Gelukkig waren wij (de kinderen uit tweede huwelijk) net bij ons moeder een foto aan het kiezen voor de begrafenis. De vrederechter handelde geheel respectloos tov ons alledrie. Ze zat mij uit te lachen omdat ik begon te wenen. Tja, ik was onder schok, had die halve 'broer' nog nooit gezien in mijn leven, alleen slechte dingen gehoord die nu volledig blijken te kloppen. Politie was ook respectloos, ze controleerden valiezen die 30j niet meer werden gebruikt en veegden stof die erdoor aan hun handen hangde aan de kleren van mijn moeder die op bed lagen. De eerste zoon opende zelfs in eigen persoon de diepvries en keukenkast om te zien als we niks hadden verstopt. Gerief werd verzegeld in een slaapkamer, waar ook mijn moeder haar pc staat (er zou geheime info kunnen opstaan zeiden ze).
Hierdoor is heel ons rouwproces in de war gebracht, we zijn er alledrie van geschokt en kapot. dag van de begrafenis zaten we al bij een advokaat, triestig.
Een week na de zegeling, kon de ontzegeling niet plaatsvinden omdat de eerste zoon op verlof ging! onze advokaat heeft dan aanvraag gedaan bij de vrederechter en die weigert het nu te doen, ze gaat nog anderhalve maand wachten! Dit terwijl ik via de advokaat laten weten heb dat wij daar enorme moreel onder lijden. Ze zou volgens hem een machtsspelletje aan het spelen zijn, tegen ons. Volgens hem kunnen we niks doen dan wachten, maar dit is een onuithoudbare situatie. We worden behandeld alsof we iets verkeerd deded en dat is het niet. Ik kan zo niet rouwen om mijn vader, ga kapot van de stress...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 29 jul 2010 18:12

Inderdaad, een zaak die hangende is, is hangende. Daar kan je niets aan doen.
In verband met de politie: je kan opteren om een aangifte te doen bij de dienst intern toezicht van de politiezone in kwestie.

Creatief

#3 , 29 jul 2010 21:19

De eerste zoon kende dus goed zijn rechten als erfgenaam en wou op deze manier op de nalatenschap een bewarende maatregel laten doorvoeren, wat ik van zijn kant wel kan begrijpen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar momenteel is het vakantie. Tijdens de zomermaanden worden er meestal écht dringende zaken afgehandeld.

De ontzegeling gebeurt meestal als iedereen aanwezig is. Dat is ook een werkje van lange adem. Alle documenten, die ze vinden moeten genummerd worden. Een spaarrekening, die ze ergens vinden of facturen, notariële aktes, pfff. En dan nog een volledige boedelbeschrijving. Hoe langer het lijstje wordt, des te duurder de boedelbeschrijving wordt.

Hoe jij je nu voelt, daar kan ik ook volledig inkomen. Eens de boedelbeschrijving opgemaakt is, wordt alles terug vrij gegeven. Ik hoop dan ook voor jou dat er snel een ontzegeling komt.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 29 jul 2010 21:30

heeft een vrederechter de bevoegdheid om op te treden als deurwaarder?
Handige documenten voor Personenrecht

Creatief

#5 , 29 jul 2010 21:56

Ik vergat dit te vermelden:

Elke erfgerechtigde mag door de vrederechter de goederen van de nalatenschap laten verzegelen om te voorkomen dat bepaalde zaken eruit zouden verdwijnen of verduisterd worden. Na een verzegeling volgt er op verzoek van de meest gerede partij een "ontzegeling". Een huis of een kluis mag immers niet eeuwig en altijd verzegeld blijven. De ontzegeling wordt onmiddellijk gevolgd door een inventaris die opgemaakt wordt door een notaris die door de vrederechter daartoe is aangeduid.

Op het einde van de inventaris vraagt de notaris aan alle betrokken om onder eed te bevestigen dat zijn niets verduisterd hebben en dat zij van zo'n verduistering geen kennis hebben. Het belang van deze eed mag niet onderschat worden. Want de sanctie voor meineed is niet gering. Men kan er correctioneel gestraft voor worden (bijv. 6 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf plus een boete). De eed is dus een flinke stok achter de deur om ervoor te zorgen dat diegenen die iets weggenomen hebben uit de nalatenschap plots hun geheugen terugvinden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jul 2010 10:06

exuseer ... een vredeRECHTER is de rechter waar gedingen inzake betwiste eigendommen enz bij erfenis terechtkomen.
Een vredeRECHTER geeft in zijn vonnissen de beslissingen WAARMEE een (gerechts)deurwaarder het uitvoerbaar vonnis kan betekenen en uitvoeren.

Dat zou dus ook willen zeggen dat een onderzoeksRECHTER voor zichzelf een huiszoekingsbevel moet uitschrijven alvorens ergens binnen te kunnen.
Geloof me dat is niet het geval - deze gaat gewoon binnen op ALLE plaatsen waar het nodig is. Dit wordt door griffier in een akte vervat met opgave van aanwezige ambtenaren.

In dit geval gaat de vredeRECHTER met zijn griffier en ondersteund door de gevorderde politie ter plaatse.
Deze heeft trouwens het recht de eigendommen van de overleden persoon te laten ontruimen en verzegelen hangende een uitspraak. Hiervoor wordt het pand dan verzegeld.
Politie krijgt op dat ogenblik de bevoegdheid van de rechter - en dat is met een mandaat - om pand te verzegelen. Net zoals zijn ook de opdracht krijgen om te ontzegelen.
Politie stelt dan PV op van deze handelingen en de griffier van de vredeRECHTER maakt een akte van de opdrachten.
(hier en daar een short-cut --- maar dit zijn de grote handelingen)

lucgescheiden

#7 , 30 jul 2010 15:10

En wie heeft dan de bevoegdheid om de vredeRECHTER te controleren?
Deze bevoegdheid wordt bepaald door de volgende criteria: * het bedrag van het geschil - bv. voor vorderingen van minder dan 75.000 BEF is de vrederechter bevoegd;
bron: http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... ojn-29.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkel al het financiële verlies door de woning te verzegelen, zal toch al gaouw deze 75.000 BEF overschreiden denk ik?

Creatief

#8 , 30 jul 2010 15:36

Lucgescheiden, de vrederechter heeft de bevoegdheid om panden te laten verzegelen, of hij dat nu zelf doet met behulp van zijn griffier of dat hij daarvoor een deurwaarder aanstelt, maakt eigenlijk niets uit. Dit heeft niets met die 75.000 BEF te maken.

lucgescheiden

#9 , 30 jul 2010 16:31

Als een VREDErechter persé een verzegeling zelf wil uitvoeren, en dit op een moment dat één van de partijen in diepe rouw zit, dan lijkt me dat niet correct.
Ik meen me een onderzoeksrechter te herinneren die een onderzoek werd afgenomen omdat hij een bord spagetti mee at met één van de partijen....

float

#10 , 30 jul 2010 17:10

Anno 2010 nog in Belgische frank spreken...?!

De bevoegdheid van een verzegeling is een exclusieve bevoegdheid van de vrederechter. Dat een van de partijen in rouw is, doet niet ter zake. Een vrederechter moet recht spreken. Hij kan dat niet weigeren.

lucgescheiden

#11 , 30 jul 2010 17:30

Niet weigeren, maar blijkbaar wel uitstellen...!
Een week na de zegeling, kon de ontzegeling niet plaatsvinden omdat de eerste zoon op verlof ging! onze advokaat heeft dan aanvraag gedaan bij de vrederechter en die weigert het nu te doen, ze gaat nog anderhalve maand wachten!
Voor het rouwproces van een gehele familie wordt geen uitstel verleend, voor een vakantie van één persoon wel.
"Rechter dan recht" ?

float

#12 , 30 jul 2010 17:51

We kennen niet alle feiten van deze zaak. Misschien heeft de tegenpartij de vrederechter niet op de hoogte gebracht, misschien bracht de tegenpartij grondige bewijzen aan?

lucgescheiden

#13 , 30 jul 2010 18:05

klopt float

maar:
De vrederechter handelde geheel respectloos tov ons alledrie. Ze zat mij uit te lachen omdat ik begon te wenen.
ik neem aan dat we van een "edelachtbare" toch enig respect mogen verwachten voor beide partijen, in het uitvoeren van zijn/haar rechtspraak.
Eveneens dat deze zijn/haar emoties in bedwang houdt tijdens het uitoefenen van zijn/haar taak, al was het om enigzins de 'schijn' van neutraliteit te bewaren.

float

#14 , 30 jul 2010 18:08

100% gelijk!

lucgescheiden

#15 , 30 jul 2010 18:30

Wie heeft de bevoegdheid om deze vredeRECHTER te controleren op zijn werkwijze(n)?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”