successie aangifte

stijnenjelle
Topic Starter

successie aangifte

#1 , 28 jul 2010 14:21

Middag iedereen,

Mijn vader is vorig jaar januari overleden. Er waren huwelijkse voorwaarden die mijn moeder, nog in leven, het vruchtgebruik geeft over het erfdeel van de 3 kinderen.
Omdat ik maar geen bericht van de belastingdienst kreeg, heb ik via een notaris een copie opgevraagd van de successie aangifte. Dat deze niet correct en naar waarheid is ingevuld, wil ik even in het midden laten. Ik zag dat de aangifte in juni 2009 is ondertekend door mijn moeder en 2 broers. Hoe kan dat? Als ik de info op de site van de belastingdienst goed begrijp moeten alle erfgenamen aangifte doen en wel samen?
Hoe kan het dat ik als erfgenaam, zoals ook vermeld op de aangifte, niet gevraagd ben om deze aangifte te ondertenen en of door de belastingdienst ben benaderd zelf aangifte te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 29 jul 2010 14:58

u heeft als erfgenaam de plicht aangifte te doen. Als de andere familieleden u daarin niet hebben gekend, had u zelf alleen een aangifte kunnen doen met alle voorbehouden die nodig waren. U had bv. een notaris kunnen aanstellen (of zelf doen) om de bankrekeningen op te vragen, de onroerende goederen te beschrijven enz... Als u vermoedde dat er nog zaken achter waren, dan kon u voorbehoud maken. Of zaken waaraan u twijfelde had u onder voorbehoud kunnen vermelden.
Plus est en vous

stijnenjelle
Topic Starter

#3 , 05 aug 2010 07:38

Dank voor je antwoord.

Het klinkt simpel zoals je het stelt, alleen woon ik niet in België, al 20 jaar niet .. De regels en wetten betreffende successie zijn me dan ook niet echt bekend. Ik was er dan ook van uit gegaan dat de belastingdienst, net zoals in Nederland, wel zelf contact opnam oid.

Zal idd een notaris aanstellen en zelf aangifte doen en boedelbeschrijving vragen.

Nogmaals dank

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”