verdeling geld erfenis door Notaris

Stone
Topic Starter

verdeling geld erfenis door Notaris

#1 , 28 jul 2010 13:29

Het geld die op spaar en zichtrekeningen stonden van overleden vader (eind mei 2010) zijn terecht gekomen bij de Notaris die ook de akte van van het verkoop huis vader regelt . (moeder is al 16 jaar geleden gestorven). Dat het geld bij de Notaris terecht kwam daar was ik ook volledig mee akkoord aangezien we met 5 erfgenamen zijn. Nu blijkt dat de Notaris pas het geld van de spaar en zichtrekeningen maar pas wil verdelen met het verlijden der akte van het huis binnen drie maand.
Kan ik mijn deel vroeger opeisen ? Of een deel van mijn deel ?

De reden voor het niet verdelen zou kunnen zijn dat er nog rekeningen verwacht worden op vaders naam zoals de afrekening van gas en elektriciteit , andere kosten zoals de begrafenis en ziekenhuis onkosten werden al betaald.

Met dank van Uw antwoord.
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jul 2010 15:28

Daarover beslist de notaris vrij. Indien het bedrag van de aanwezige gelden voldoende groot is , kan hij een voorschot uitbetalen. Maar hij is daartoe niet verplicht.

Stel gewoon uw vraag om een voorschot.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stone
Topic Starter

#3 , 28 jul 2010 17:00

Daarover beslist de notaris vrij. Indien het bedrag van de aanwezige gelden voldoende groot is , kan hij een voorschot uitbetalen. Maar hij is daartoe niet verplicht.

Stel gewoon uw vraag om een voorschot.
Bedankt voor uw antwoord , zal ik dan ook doen.

Eigenlijk best erg dat je moet vragen achter het geen waar je recht op hebt alsof dit een gunst is .
Het is waarschijnlijk daardoor dat ik nooit enig sympathie of respect zal hebben voor notarissen (en andere aristocraten) :wink: .

Reclame

3399AAaa

#4 , 31 jul 2010 09:02

met wat de notaris doet is er niks mis. Wij zitten in dezelfde situatie en krijgen een hoop facturen toestuurd (niet meer op naam van de overledene, maar op naam van één erfgenaam). Wij sturen die facturen aan de notaris en hij betaalt ze.

Zou dat geld niet bij hem staan, dan moesten wij die facturen betalen, terwijl de andere erfgenamen niets hoefden op te hoesten. Nu wordt alles betaald met het geld van de nalatenschap. Dat is eerlijk.
Plus est en vous

Creatief

#5 , 31 jul 2010 15:53

Daar ben ik volledig mee eens wat AAaa zegt. Bovendien dateert het overlijden nog maar van eind mei. De notaris betaalt ook nog de SRR met de gelden uit de nalatenschap. Bij ons werd er na 6 maanden een klein voorschot betaald uit de nalatenschap.

Stone
Topic Starter

#6 , 03 aug 2010 18:02

Allemaal goed en wel, maar het is al vaker voorgekomen dat Mhr. de Notaris aan de haal was met de centen van zijn cliënten dit gebeurt niet vaak maar toch gebeurt het. Ik vind het heel vreemd dat er rond erven van immobilia en erven van centen de Notaris eigenlijk tamelijk veel vrij spel geeft , zo kan de Notaris erfenissen jaren blokkeren ook al is zijn motivatie betwistbaar en probeer maar eens als kleine man uit de straat een rechtszaak te beginnen tegen een Notaris ik denk niet dat je veel kans maakt.
Gelukkig genoeg komt dit niet niet vaak voor .

Bij andere zakelijk transacties zoals betalen van facturen en andere zijn er wel wettelijke termijnen waar je op kan beroepen.

Ik dacht dat een Notaris meer soort van bemiddelings en waarnemers rol had die er op toeziet dat alles eerlijk ,wettelijk en vlot verloopt en die zijn cliënten die hem tenslotte aangesteld hebben en er ook voor betalen een goede en vlugge service heeft , blijkbaar zie ik dit verkeerd.

Waarschijnlijk is het omdat ik als arbeider in de industrie , waar de bazen met de chronometer achter u staat, het niet gewoon is dat er mensen zijn die goed betaald worden om op hun eigen tempo en goed dunken te werken.
De klasse strijd is nog niet over.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”