Ik vermeod dat je aan deze weinig kan doen. Het huis is "verkocht". Je moeder (grootmoeder) mocht met haar eigendom doen wat ze wou.
Huizenprijzen zijn afhankelijk van regio. In België zijn huizen en bouwgronden goedkoper dan in Nederland. Om deze en andere redenen komen ook veel Nederlanders hier in België wonen.
Je kan op een huis een prijskaartje hangen. Hoe was de staat van het huis? Waren er ontzettend veel renovatiewerken?
Misschien hebben andere forumleden over dit huis een andere mening.
Ik vermeod dat je aan deze weinig kan doen. Het huis is "verkocht". Je moeder (grootmoeder) mocht met haar eigendom doen wat ze wou.
Huizenprijzen zijn afhankelijk van regio. In België zijn huizen en bouwgronden goedkoper dan in Nederland. Om deze en andere redenen komen ook veel Nederlanders hier in België wonen.
Je kan op een huis een prijskaartje hangen. Hoe was de staat van het huis? Waren er ontzettend veel renovatiewerken?
Misschien hebben andere forumleden over dit huis een andere mening.
Bedankt, ten dele heb ik uw opmerking t.a.v. de fiscus al beantwoord in mijn lange post met het verhaal over de mogelijke constructie van afgelopen nacht, dat hierboven staat.Het huis van uw grootmoeder werd geërfd door uw moeder.
Uw moeder beheert haar vermogen zoals zij dat zelf wilt. Het is haar eigen vermogen.
Zij verkocht het huis aan uw nichtje.
Dat is een normaal beheer van haar vermogen.
Als dit werkelijk onder de marktprijs is verkocht, is er sprake van "prijsbewimpeling" en "tekortschatting".
De fiscus heft dan bijkomende registratierechten en boetes op het verschil tussen de verkoopwaarde en de prijs in de verkoopsovereenkomst.
Dan hebben uw moeder én uw nichtje een probleem met de fiscus.
Tenzij uw nichtje in de akte laat vermelden dat de overeengekomen prijs lager is dan de verkoopwaarde.
De fiscus heft dan de registratierechten op de verkoopwaarde, en daarmee is de kous af, tenzij uw nichtje niet akkoord is met de verkoopwaarde van de fiscus.
Maar dat is uw probleem niet, wel het probleem van uw nichtje.
Normaal gezien is uw nichtje geen erfgename van uw moeder.
Dus bij het openvallen van de nalatenschap van uw moeder, bent u niet benadeeld t.o.v. uw nichtje.
Uw moeder heeft 2 kinderen : u en uw zus. U erft tenminste 1/3, maximaal 1/2. Uw moeder kan 1/3, het beschikbare gedeelte, "vrij besteden".
Stel dat uw moeder bij dat 1/3 waarover ze zelf kan beslissen, uw nichtje opneemt als erfgename ( waarbij uw nichtje mogelijk heel wat successierechten moet betalen, tenzij uw moeder gebruik maakt van de techniek van het dubbel legaat etc... )
Dan kunt u wel inbrengen dat uw nichtje in het verleden werd bevoordeeld.
Maar als u niet beschikt over bewijzen, bijvoorbeeld de vermelding in de verkoopakte, of de bijkomende vorderingen van de fiscus bij de verkoop van het huis, dan heeft u geen poot om op te staan.
Om het verhaal simpel te houden, veronderstelde ik hierboven dat uw vader overleden is voor uw moeder.
En dat uw moeder overleden is op Vlaams grondgebied etc. etc...
Ik denk dat het al veel doet dde originele akte op te vragen van die verkoop aan nichtje. Dat kan bij de Registratie. Deze rekent dus wel zijn rechten op de marktconforme waarde. een probleem is te bewijzen hoeveel nichtje betaalde. Er kan een vermomde schenking inzitten , maar bewijzen!
Nu , voor de nalatenschap van moeder moet nichtje niets inbrengen van hetgeen zij- effectief of verborgen - heeft ontvangen van moeder. De kinderen kunnen wel inkorting vragen indien (nogmaals) kan bewezen worden wat zij teveel heeft ontvangen dan de 1/3 die moeder vrij mag wegschenken.
Uw ouders hadden dat toen moeten compenseren door een bijkomende schenking aan de andere kinderen. Zij hadden dat initiatief spontaan moeten nemen. Ik heb ooit ook eens een onroerend goed overgekocht van mijn ouders. Achteraf heb ik een tamelijk groot bedrag aan rechten en boetes moeten betalen omdat ik blijkbaar beneden de echte waarde had gekocht. Mijn ouders hebben dat toen onmiddellijk gecompenseerd met een overeenkomstige schenking buiten erfdeel aan mijn zus.Zucht. Zucht, ik lees en herlees je verhaal. Zucht.
Het lijkt ontzettend op mijn eigen verhaal. We hebben veel gelijkenissen. (Zie PB en enkele tips).
"Moeders liefste" heeft ook een boete moeten betalen bij de Registratie. "Dat is zijn probleem", vertelde ons de registratiebediende.
Mijn vader had geenszins de bedoeling zijn kinderen te onterven. Hij lag onder de "sloef" van moeder en moest naar haar luisteren. Haar wil was wet, mogelijk ook met emotionele chantage.
Ik denk dat het al veel doet dde originele akte op te vragen van die verkoop aan nichtje. Dat kan bij de Registratie.Ik denk dat het al veel doet dde originele akte op te vragen van die verkoop aan nichtje. Dat kan bij de Registratie. Deze rekent dus wel zijn rechten op de marktconforme waarde. een probleem is te bewijzen hoeveel nichtje betaalde. Er kan een vermomde schenking inzitten , maar bewijzen!
Nu , voor de nalatenschap van moeder moet nichtje niets inbrengen van hetgeen zij- effectief of verborgen - heeft ontvangen van moeder. De kinderen kunnen wel inkorting vragen indien (nogmaals) kan bewezen worden wat zij teveel heeft ontvangen dan de 1/3 die moeder vrij mag wegschenken.
Ik denk dat het al veel doet dde originele akte op te vragen van die verkoop aan nichtje. Dat kan bij de Registratie.Ik denk dat het al veel doet dde originele akte op te vragen van die verkoop aan nichtje. Dat kan bij de Registratie. Deze rekent dus wel zijn rechten op de marktconforme waarde. een probleem is te bewijzen hoeveel nichtje betaalde. Er kan een vermomde schenking inzitten , maar bewijzen!
@ Wanton
Hier moet ik je nu eens voor de allereerste keer ongelijk geven, Wanton. Aan het nichtje kan ze de akte wel vragen. Indien Assepoester zich met zou bevragen bij de Registratie, dan zou elke vraag onbeantwoord blijven. Zij hebben zich te houden aan het beroepsgeheim.
Om een voorbeeld te geven: het eerste oudershuis werd in volle eigendom bij ons geschonken aan de kinderen. Eén kind kocht het huis onder de prijs op en betaalde de andere kinderen hun deel uit. Ik weet dat broerlief een flinke boete heeft moeten betalen. Hij heeft het bedrag ooit uit woede vermeld en ook uitgekraamd naar kennissen toe. Om er zeker van te zijn dat hij boete heeft betaald, heb ik de vraag gesteld aan de registratie. Ik had de akte in de hand, mijn identiteitskaart + akte van bekendheid. Hun antwoord was: daar mogen wij niet op antwoorden. Leg die vraag maar voor aan de advocaat.
Bij de registratie kan je wel vragen wie eigenaar is en wie aangrenzende eigenaars zijn. Daar blijft het dan ook bij. Verkoopprijs, boete, ... Je zal het niet horen van de registratiebediende.
Ik kan je nog een straffer voorbeeld geven: we erfden een naaldbos + stuk moeras, toevallig in Limburg. De aangrenzende eigenaars was een familie met 8 kinderen. Hun groene oase behoorde nog tot een onverdeelde nalatenschap. De familienaam konden we krijgen van de registratie, hun adres ... daar konden we naar fluiten.