Ook het bestaan van kasbons kan je laten natrekken. De aankoop vind je ook terug in de banklistings, evenals de verkoop ervan op voorwaarde dat het niet meer dan 10 jaar geleden is voor het overlijden.
Het bestaan ervan is weer door jou te bewijzen.
Wat als de banken niet gekend zijn?
Wat als het om buitenlandse banken gaat? (notaris is dan niet bevoegd?)
Wat als deze kasbons via buitenlandse banken worden verkocht, en verkopers gaan de bedragen cash inkasseren?
De vraag is dan, hoe ga je dat alles kunnen bewijzen?
Geen enkele buitenlandse bank gaat je die informatie aanleveren zonder formele toestemming van de rekeninghouder(s) met vermelding van een identificatie van de belegging.
Indien de banken niet gekend zijn, dan vraag je met de Akte van Bekendheid alle spaar- en zichtrekeningnummers, alsook effectenrekeningen op bij de Centrale Bank. Voor 150 € vertelt de Centrale Bank over welke rekeningen de erflater beschikte. Ook de rekeningnummers van de buitenlandse banken zullen dan vermoedelijk ook worden vrijgegeven. (Hier heb ik geen ervaring in), maar Assepoester kan wel gegevens opvragen bij onze Belgische Centrale Bank door er een schrijven naar te richten en bijgevoegd natuurlijk de Akte van Bekendheid.
Na het overlijden heb je geen toestemming meer nodig van de oorspronkelijke rekeninghouder (erflater). Door het overlijden word je medetitularis of in het beste geval titularis van de rekening.
Buitenlandse banken moeten ook tegemoet komen aan je vraag om alle gegevens vrij te geven. Natuurlijk heb je hier de akte van bekendheid voor nodig.
Lucgescheiden, denk je nog cash geld te kunnen ontvangen wanneer je kasbons wil verzilveren? Dat bestond nog in de jaren "stilletjes". Dit is al heel lang niet meer mogelijk. Alle wederbeleggingen gaan via rekeningen. Ook het cash geld gaat eerst naar een spaar- of zichtrekening.
Het opvragen en natrekken van rekeningen is niet de taak van de notaris, maar van de erfgenamen. De mogelijkheid bestaat ook dit via de Rechtbank te laten uitvoeren, maar dan duurt de procedure wel ongeveer 10 jaar.
Alle bewegingen van effecten zijn opzoekbaar, toch zeker van de laatste 10 jaar.
Ken je de bank, maar ken je de rekeningnummers niet, dan kunnen de rekeningnummers aangevraagd worden bij de hoofzetel van die bank. Dit wist ik pas op het einde van mijn zenuwslopend bankonderzoek. Het opzoekingswerk van de hoofdzetel was toen verrassend. Ze konden me precies vertellen dat er in 1965 (ja, je leest het goed) een rekening werd geopend en afgesloten werd in 1978.
Lucgescheiden, ik heb twee jaar gelden kasbons (aan de hand van het nummer) opgevraagd. Ik had toevallig een kopietje geëist van de kluisinhoud van mijn moeder en kreeg via deze weg veel informatie. De bank verhuisde toevallig op dat moment al de kluizen. Het waren kasbons van Dexia. Dexia kon me precies vertellen door wie ze verzilverd waren, de dag, in wat dat ze wederbelegd werden. Er schoot toen toevallig enkele €'s over, die omdat het ze een luttel bedrag ging, cash werd meegegeven. Een aantal kasbons van Dexia werden verzilverd bij KBC. Dit kon Dexia ons ook vertellen. Het was ook nog juist. Dexia kon me wel niet vertellen wie ze bij KBC had verzilverd en hoe ze werden herbelegd. Dit hebben we achteraf zelf kunnen achterhalen.
Bij het herbeleggen van kasbons, aandelen, warrants, ... worden bij wederbelegging altijd de nummers bekend gemaakt via de rekeninguittreksels of verkoop- en aankoopborderels. Het is alleen kunstig om het hele kluwen te kunnen ontwarren en het speciaal rekeningnummertje te ontdekken, dat niet bij iedereen bekend of gekend is of waar veel mensen nog nauwelijk over gehoord hebben.