Erfeniskwestie – Vraag 1

Assepoester2
Topic Starter

Erfeniskwestie – Vraag 1

#1 , 23 jul 2010 08:15

Goedemorgen,

Gisteren had ik een heel verhaal over een dreigende erfeniskwestie met nogal wat vragen op het forum gezet, maar ik leer uit de reacties (waarvoor dank) dat het te lang en onduidelijk is.

Ik open daarom een nieuw topic en bouw mijn zes vragen om tot 6 hapklare brokken.
Bij deze eerste vraag ontkom ik er echter niet aan eerst een stuk informatie (verkort t.o.v. gisteren) te geven omdat anders de context van het verhaal verloren gaat.

Laat ik duidelijk zijn: ik gun mijn ouders nog een lang leven en van mij mogen ze al hun geld opmaken. Het zou mooi zijn als ze er van konden genieten! Het gaat mij echter niet om het geld, maar vooral om de oneerlijkheid in de vermoedelijke bevoordeling van mijn zuster.

Op dit moment heb ik natuurlijk geen poot om op te staan, maar ik kan nu wel al vast uitzoeken, waar ik straks sta als mijn beide ouders overleden zijn.

Hieronder eerst het verhaal en mijn vraag staat in rood weergegeven onderaan.

Ik heb een hoogbejaarde vader, die op zich een eerlijk man is, maar die zich al een leven lang heeft onderworpen aan mijn bejaarde moeder en haar wat duistere financiële praktijken.

Ik heb een bejaarde moeder, die een sterke voorkeur heeft voor mijn enige zuster (er zijn niet meer kinderen).

De gezondheid van mijn beide ouders is ronduit slecht te noemen en er moet gevreesd worden dat zij niet veel tijd meer in het aardse hebben. Er is geen executeur testamentair benoemd, maar er is wel een familienotaris.

Zelf woon ik al vijfentwintig jaar in een soort vrijwillige ballingschap in Nederland om mij aan mijn moeder te kunnen onttrekken.
Dat wordt mij niet in dank afgenomen en mijn moeder heeft al onderzocht in hoeverre zij mij kan onterven. Toen dat niet mogelijk bleek, is zij zich gaan bedienen van andere slinkse wegen om mij dan in ieder geval zoveel mogelijk te benadelen.

Mijn vader en moeder zijn met strikte scheiding van goederen gehuwd en bezitten gezamenlijk een villa met een grote tuin. Deze is niet met een hypotheek belast. Mijn moeder erfde van haar moeder een groot huis met eveneens een grote tuin die niet met een hypotheek belast was. Tevens was er een bankkluis van mijn grootmoeder met daarin o.m. waardepapieren aan toonder en gegevens met betrekking tot een perceel naaldhout in Belgisch Limburg. Deze bankkluis is door mijn moeder met medewerking van het bankpersoneel heel kort na het overlijden van mijn grootmoeder leeggehaald, dit in de uren voordat haar overlijden formeel werd aangegeven.

Mijn zuster is eveneens gescheiden en bewoont een groot huis waarvan de boedelscheiding met haar ex-man nog lopende is. Mijn zuster en mijn moeder hebben die ex-man gek laten verklaren en hij is al jarenlang opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Op juridisch en financieel gebied kan mijn zuster niet veel en zij laat zich daarbij al jaren leiden door mijn moeder. De boedelscheiding wordt geregeld door de familienotaris. Onlangs werd mij verzocht om medewerking door z.g. bewijsstukken over mijn eigen scheiding te leveren waarvan ik weet dat mijn moeder die jaren na mijn eigen scheiding geantidateerd heeft met de vermoedelijke hulp van dezelfde familienotaris. Ik heb geweigerd om medeplichtig te worden.

Toen ik zelf ging scheiden, werd ik door mijn moeder gedwongen mijn mooie huis te verkopen en met mijn drie kleine zonen naar een huurhuis te verhuizen.

Mijn zuster echter woont ondanks haar relatief bescheiden salaris en het volledig wegvallen van het inkomen van haar man nog steeds in haar (te) grote huis en heeft haar dure levensstijl van voorheen gewoon voort kunnen zetten. Voor haar kinderen wordt steeds kwaliteitskleding gekocht, met kerstmis geven zij elkaar nog steeds dure cadeaus en gaan gewoon met vakantie.

Rara, hoe kan dat?

Vermoedelijk sluist mijn moeder steeds geld naar haar toe en betaalt zij ook de dure advocaat, die tevens psycholoog is, voor mijn zuster en betaalt zij de notariskosten in de boedelscheiding.

Mijn vraag is dan ook, hoe ik nadat mijn beide ouders zijn overleden, aan kan tonen in hoeverre en voor wat voor bedragen mijn zuster bevoordeeld is t.o.v. mij? Kan ik bijvoorbeeld bankafschriften van mijn ouders en andere bewijsstukken opeisen?

En wat voor mogelijkheden heb ik om achteraf alsnog tot een eerlijker afrekening te komen?

Assepoes.
Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en velen, die de laatsten zijn, de eersten. (Marcus 10:31)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 23 jul 2010 10:15

Dag Assepoester

Ik had je verhaal gisteren al gelezen en stond werkelijk "paf" van je verhaal. Je hebt er enorm veel tijd aan besteed om de situatie uit te leggen.

Het antwoord op vraag 1:

Wanneer beide ouders zijn overleden vraag je een "Akte van Bekendheid" aan bij de notaris. Met deze akte krijg je de toestemming om bankafschriften (banklistings) op te vragen bij de banken. Je moet je vraag dan richten bij de zetel van die bank. Zelf acht ik het onwaarschijnlijk dat je zus deze bankafschriften zal aanleveren of dat ze in het oudershuis zullen rondslingeren. Je kan dan van de laatste 10 jaar bij de Belgische banken de bankafschriftgen opvragen. Meer dan 10 jaar kunnen ze niet teruggaan. Het is op zich al belangrijk dat je weet bij welke bank je ouder(s) spaarder of belegger(s) waren. Indien je dit niet weet moet je al weer een omweg maken en de vraag stellen aan de Centrale Bank.

Wanneer biede ouders overleden zijn, dan wordt de fictieve massa samengesteld. Aangezien het om grote kapitalen gaat bij jullie en er weinig eerlijkheid straalt uit je zus, verwacht ik dat de vereffening-verdeling voor de Rechtbank van Eerste Aanleg komt. Aangezien je ouders op Belgisch grondgebied wonen, zal de nalatenschap dan ook volgens Belgische wetgeving verlopen.

Houd er rekening mee:
- bij één kind is het vrij beschikbaar deel 1/2;
- bij twee kinderen is het vrij beschikbaar deel 1/3;
- bij drie of meer kinderen is het vrij beschikbaar deel 1/4.

Wanneer je tot vereffening-verdeling wil komen via de Rechtbank, dan moet elke erfgenaam inbrengen wat jij, (hij, zij) aan schenkingen, giften, ... hebben ontvangen. Er wordt een boedelbeschrijving opgesteld. Alles gaat terug de fictieve massa in en het kaptiaal wordt samengesteld alsof er nooit een schenking, ... is geweest. Wanneer de fictieve massa en de passiva bekend zijn, dan kan er pas verdeeld worden.

Wordt er gelogen bij de opmaak van de boedelbeschrijving door jou of je zus, dan hebben jij of je zus nog nog recht op rest van de nalatenschap, maar niet meer op de bedragen, die verzwegen of waarover gelogen is.

PS: het is aan jou om te bewijzen dat de ander meer heeft gehad en dat het beschikbare deel werd overschreden. Je kan dat ook laten uitzoeken door Rechtbank van Eerste Aanleg, maar dan doe je er 10 jaar over voor dat de nalatenschap word geregeld.

In onze situatie hebben we het bankonderzoek zelf gedaan. Het heeft wel 1,5 jaar in beslag genomen. We hebben alles, uitgezonderd de ondertekening van enkele verzekeringscontracten. Deze laatste kan de onderzoeksrechter snel opeisen. Het gaat hier om onwilligheid van de hoofdzetel van de bank.
Laatst gewijzigd door Creatief op 24 jul 2010 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

FrankV

#3 , 24 jul 2010 15:40

Het is op zich al belangrijk dat je weet bij welke bank je ouder(s) spaarder of belegger(s) waren. Indien je dit niet weet moet je al weer een omweg maken en de vraag stellen aan de Centrale Bank.
Of de vraag aan de NBB relevant is, weet ik niet.
Er is wel sinds kort ook een register van "slapende rekeningen".
zie website http://www.slapenderekeningen.be" onclick="window.open(this.href);return false; ( informatie van de FOD Financiën )
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”