Indien u werkelijk volle eigenaar bent, en dat kan u in de schenkingsakte nagaan met 100 percent zekerheid (twijfelt u dan toch nog laat dan eens nalezen bij een notariskantoor), dan kan u zonder meer de woning verkopen. Het houdt ook in dat uw moeder GEEN vruchtgebruiker is. Waarop baseert u zich trouwens om dat te veronderstellen?Volgens de notaris is het wel een volle eigendom. Ik kocht een aantal jaren geleden zelf een appartement en die wist mij te vertellen dat ik wel degelijk volle eigendom had en daardoor geen klein beschrijf kon hebben.
Het vruchtgebruik uitkopen, dat was de bedoeling, dan kan ik het wel verkopen, maar kan dat allemaal zonder toestemming van de vruchtgebruiker?
Ik heb nl. niet zo een goede band met mijn moeder.
PS: als het blote eigendom was, zou ik zelf geen KI moeten betalen, toch?
En die rekening komt wel bij mij.
De enige zekerheid in dit geval is dat minstens één van de notarissen zich vergist. Meer dan waasrchijnlijk diegene die beweert dt er GEEN vruchtgebruik isZij IS vruchtgebruiker, staat in schenkingsakte!!
En volgens de notaris die de openbare verkoop van mijn appartement deed en dus de akte heeft opgevraagd ben ik volle eigenaar.
Maar zal eens nagaan bij notaris en hopen op het beste!! Het zou mij in ieder geval mooi uitkomen.
Het lijkt er sterk op dat ze het aanslagbiljet ten onrechte naar u hebben gestuurd al die jaren.Bizar als ik het hier allemaal lees. Ben benieuwd naar de uitkomst van het ganse verhaal.
Feit is wel dat in akte staat dat zij vruchtgebruik heeft, levenslang, en dat het mooie sommetje van het kadastraal inkomen wel elk jaar mooi naar mij wordt toe gestuurd.
Blijkbaar is er toch iets, want ik heb hier ook geen recht op renovatiepremies van men eigen gekocht appartement omdat er reeds een woning op mijn naam geregistreerd is. Dus hoe het in mekaar zit lieve mensen, het is me nog steeds een raadsel!!
Volgens akte moeder vruchtgebruik, levenslang, dat staat vast. (enfin, dat staat toch zo vermeld)
Of t nu blote eigendom is of volle, ik weet het niet. Volgens de notaris die mijn appartementszaken uit de voeten heeft gedaan was het volle eigendom. Geen flauw idee. Feit wel dat t vruchtgebruik (en de bijhorende inkomsten van huur) integraal naar haar toegaan.
Misschien is t allemaal ni heel correct, we zullen het weten (hopelijk) op 5 augustus bij de notaris.
Alle info ondertussen welkom (kan ik nog wat nadenken over hoe het zit)