Verkoop volle eigendom met vruchtgebruik door moeder

Vitake
Topic Starter

Verkoop volle eigendom met vruchtgebruik door moeder

#1 , 18 jul 2010 21:39

Hoi,

Men ouders hebben mij hun huis geschonken bij hun scheiding. Mijn moeder heeft hierover het vruchtgebruik, ik de volle eigendom.
Zij verhuurt het huis. Ik zou graag het huis verkopen, maar kan dit zonder toestemming van haar? T gaat zeker niet over een blote eigendom, misschien maakt dit enig verschil?
Vader is ondertussen overleden (weet niet of dit verschil maakt, maar denk het niet).
Wie kan mij helpen met raad.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jul 2010 21:47

U kan het pand verkopen maar verwacht niet dat aangezien er een volledig vruchtgebruik op het pand rust u er veel voor zal krijgen.

Het is misschien interessanter eerst eens te overwegen het vruchtgebruik uit te kopen?

roharro

#3 , 18 jul 2010 21:49

T gaat zeker niet over een blote eigendom

Indien uw moeder vruchtgebruiker is dan kunt u geen volle eigenaar zijn. Dan bent u blote eigenaar.

Wat staat er in de schenkingsakte?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vitake
Topic Starter

#4 , 19 jul 2010 10:14

Volgens de notaris is het wel een volle eigendom. Ik kocht een aantal jaren geleden zelf een appartement en die wist mij te vertellen dat ik wel degelijk volle eigendom had en daardoor geen klein beschrijf kon hebben.

Het vruchtgebruik uitkopen, dat was de bedoeling, dan kan ik het wel verkopen, maar kan dat allemaal zonder toestemming van de vruchtgebruiker?

Ik heb nl. niet zo een goede band met mijn moeder.

PS: als het blote eigendom was, zou ik zelf geen KI moeten betalen, toch?
En die rekening komt wel bij mij.

Mariette

#5 , 19 jul 2010 10:30

Ik vind dit raar.

Mijn vader liet me zijn eigendom na bij zijn overlijden. Zijn weduwe (stiefmoeder) kreeg het (wettelijk) vruchtgebruik.

Ik ben dus NAAKTE eigenaar, geen volle.
Ik betaal geen KI : dat gaat naar de vruchtgebruiker (zij is wel volle eigenaar van haar eigen helft van de woning).
Men heeft me duidelijk gemaakt dat ikzelf nooit het initiatief tot verkoop kan nemen. Het is de vruchtgebruikster die echter wel kan overgaan tot verkoop van haar helft ZONDER dat ik daarin moet toestemmen. iets dat in mijn geval niet lucratief zou zijn vermits er een slechts een leeftijdsverschil is van 15 jaar wat de waarde van het vruchtgebruik een pak hoger maakt.

Misschien heeft uw moeder helemààl geen vruchtgebruik en slaat ze heel die tijd de huurprijs gewoon op haar bil?
Werd er bij de schenking door haar en uw vader zeker vermeld dat uw moeder ten allen tijde het vruchtgebruik zou hebben? of misschien enkel tot U het ouderlijk huis had verlaten?

roharro

#6 , 19 jul 2010 11:04

Volgens de notaris is het wel een volle eigendom. Ik kocht een aantal jaren geleden zelf een appartement en die wist mij te vertellen dat ik wel degelijk volle eigendom had en daardoor geen klein beschrijf kon hebben.

Het vruchtgebruik uitkopen, dat was de bedoeling, dan kan ik het wel verkopen, maar kan dat allemaal zonder toestemming van de vruchtgebruiker?

Ik heb nl. niet zo een goede band met mijn moeder.

PS: als het blote eigendom was, zou ik zelf geen KI moeten betalen, toch?
En die rekening komt wel bij mij.
Indien u werkelijk volle eigenaar bent, en dat kan u in de schenkingsakte nagaan met 100 percent zekerheid (twijfelt u dan toch nog laat dan eens nalezen bij een notariskantoor), dan kan u zonder meer de woning verkopen. Het houdt ook in dat uw moeder GEEN vruchtgebruiker is. Waarop baseert u zich trouwens om dat te veronderstellen?

Vitake
Topic Starter

#7 , 19 jul 2010 17:03

Zij IS vruchtgebruiker, staat in schenkingsakte!!
En volgens de notaris die de openbare verkoop van mijn appartement deed en dus de akte heeft opgevraagd ben ik volle eigenaar.
Maar zal eens nagaan bij notaris en hopen op het beste!! Het zou mij in ieder geval mooi uitkomen.

roharro

#8 , 19 jul 2010 19:21

Zij IS vruchtgebruiker, staat in schenkingsakte!!
En volgens de notaris die de openbare verkoop van mijn appartement deed en dus de akte heeft opgevraagd ben ik volle eigenaar.
Maar zal eens nagaan bij notaris en hopen op het beste!! Het zou mij in ieder geval mooi uitkomen.
De enige zekerheid in dit geval is dat minstens één van de notarissen zich vergist. Meer dan waasrchijnlijk diegene die beweert dt er GEEN vruchtgebruik is

Mariette

#9 , 19 jul 2010 19:37

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#10 , 19 jul 2010 19:48

Neem eens contact met het plaatselijk kantoor van Registratie. Die kunnen U vlug zeggen hoe de eigendomsverdeling van de betreffende woning is.

Eén ding is zeker : men kan niet volle eigenaar zijn en iemand anders nog vruchtgebruiker.

Het aanslagbiljet voor onroerende voorheffing gaat naar de volle eigenaar of naar de vruchtgebruiker , als die er is.
Indien jij dus de OV betaalt , bent u mi. volle eigenaar.

Indien men een (deel van een) huis verkrijgt , VE , BE,VG , via erfenis , behoudt men zijn rechten op klein beschrijf bij aankoop van een woning. Wanneer men datzelfde verkrijgt via schenking , heeft men die rechten niet meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vitake
Topic Starter

#11 , 19 jul 2010 22:33

Bizar als ik het hier allemaal lees. Ben benieuwd naar de uitkomst van het ganse verhaal.
Feit is wel dat in akte staat dat zij vruchtgebruik heeft, levenslang, en dat het mooie sommetje van het kadastraal inkomen wel elk jaar mooi naar mij wordt toe gestuurd.
Blijkbaar is er toch iets, want ik heb hier ook geen recht op renovatiepremies van men eigen gekocht appartement omdat er reeds een woning op mijn naam geregistreerd is. Dus hoe het in mekaar zit lieve mensen, het is me nog steeds een raadsel!!
Volgens akte moeder vruchtgebruik, levenslang, dat staat vast. (enfin, dat staat toch zo vermeld)
Of t nu blote eigendom is of volle, ik weet het niet. Volgens de notaris die mijn appartementszaken uit de voeten heeft gedaan was het volle eigendom. Geen flauw idee. Feit wel dat t vruchtgebruik (en de bijhorende inkomsten van huur) integraal naar haar toegaan.
Misschien is t allemaal ni heel correct, we zullen het weten (hopelijk) op 5 augustus bij de notaris.
Alle info ondertussen welkom (kan ik nog wat nadenken over hoe het zit ;))

roharro

#12 , 19 jul 2010 23:05

Bizar als ik het hier allemaal lees. Ben benieuwd naar de uitkomst van het ganse verhaal.
Feit is wel dat in akte staat dat zij vruchtgebruik heeft, levenslang, en dat het mooie sommetje van het kadastraal inkomen wel elk jaar mooi naar mij wordt toe gestuurd.
Blijkbaar is er toch iets, want ik heb hier ook geen recht op renovatiepremies van men eigen gekocht appartement omdat er reeds een woning op mijn naam geregistreerd is. Dus hoe het in mekaar zit lieve mensen, het is me nog steeds een raadsel!!
Volgens akte moeder vruchtgebruik, levenslang, dat staat vast. (enfin, dat staat toch zo vermeld)
Of t nu blote eigendom is of volle, ik weet het niet. Volgens de notaris die mijn appartementszaken uit de voeten heeft gedaan was het volle eigendom. Geen flauw idee. Feit wel dat t vruchtgebruik (en de bijhorende inkomsten van huur) integraal naar haar toegaan.
Misschien is t allemaal ni heel correct, we zullen het weten (hopelijk) op 5 augustus bij de notaris.
Alle info ondertussen welkom (kan ik nog wat nadenken over hoe het zit ;))
Het lijkt er sterk op dat ze het aanslagbiljet ten onrechte naar u hebben gestuurd al die jaren.

Kijk ook eens na of dat huis ook in uw jaarlijks aanslagbiljet van de inkomstenbelasting vermeld staat....

j.demoor

#13 , 20 jul 2010 10:03

Volle eigendom = blote eigendom + vruchtgebruik. ‘Mijn moeder heeft hierover het vruchtgebruik, ik de volle eigendom.‘ kan dus niet. Onderzoek daartoe zorgvuldig de tekst van de schenkingsakte. Ik ga er verder van uit dat aan u de blote eigendom werd geschonken.

‘Het vruchtgebruik,ofschoon een verbrokkeling van het eigendomsrecht,schept geen onverdeeld zakelijk recht met de blote eigendom,dienvolgens heeft de vruchtgebruiker tegen de blote eigenaar geen rechtsvordering tot verdeling of licitatie van het met vruchtgebruik bezwaard goed‘(Cass. 2 december 1880,Pas. 1881,I,72).

‘Ik zou graag het huis verkopen’ kan dus niet zonder toestemming van haar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”