Kindsdeel bij erfenis

patrickvop
Topic Starter
Berichten: 2

Kindsdeel bij erfenis

#1 , 16 jul 2010 08:38

Mijn moeder is in december 2009 overleden. (Was weduwe).
Er zijn 3 kinderen. Er is geen testament.
Uit de aangifte van de nalatenschap opgesteld door de notaris blijkt dat er 1 verzekeringsbon type tak 21 was, waardoor er voor een totaal van 75000€ uitbetaald werd aan 1 zoon. Het batig saldo van de overige gelden bedragen ongeveer 5000€ die onder ons drie zal verdeeld worden.

Mijn vraag : kan ik aanspraak maken op mijn kindsdeel van die 75000€?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 jul 2010 12:09

Alvorens tot de verdeling over te gaan moet de verzekeringsbon terug ingebracht worden in de nalatenschap.
De totale nalatenschap bedraagt dus 80 00 EUR. Uw erfenis is één derde daarvan. Ieder kind heft dus recht op 26666 EUR. Het kind dat teveel heeft gekregen moet de twee anderen voor het verschil vergoeden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 16 jul 2010 16:07

Deze vorm van verzekeringsbelegging was een veel gebruikte vorm van deels onterving , deels bevoordeliging van bepaalde erfgenamen.
Maar door een beschikking van het Grondwettelijk Hof van 26 juni 2008 kan men hiervan toch de inkorting vragen. Het Hof heeft bepaald dat , in dergelijke verzekeringen als Tak 21 , de inlegpremie veel te groot is to. het resultaat. Zoals Roharro zegt , u moet de notaris wijzen op deze beslissing van het Grondwettelijk hof , waarop U zich dient te beroepen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 jul 2010 09:51

“Art.124. In geval van overlijden van de verzekeringnemer zijn de PREMIES die hij heeft betaald, niet aan inbreng of inkorting onderworpen, behalve voor zover het betaalde kennelijk buiten verhouding staat tot zijn vermogenstoestand, in welk geval de inbreng of de inkorting het bedrag van de opeisbare prestaties niet mag overschrijden.”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

‘Artikel 124 van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre het ertoe leidt dat, in geval van een spaarverrichting door de erflater in de vorm van een gemengde levensverzekering, de reserve niet kan worden aangevoerd ten aanzien van het KAPITAAL’(Grondwettelijk Hof 96/2008,26 juni 2008)

Zie ook:DU MONGH,J.,Levensverzekering en erfrecht na het arrest van het Grondwettelijk Hof van 26 juni 2008,R.W.2008-09,1242-1254.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 17 jul 2010 12:27

Even het antwoord en het arrest van het Grondwettelijk Hof duiden.

Het betekent eigenlijk dat verzekeringen en fondsen die in sé een spaarproduct of een belegging zijn met een verzekeringskleedje toch onderworpen zijn aan de wettelijke bepalingen qua reserve van de wettelijke erfgenamen. Dergelijke producten kunnen dus niet gebruikt worden om iemand te onterven.

Patrick moet , zich baserend op deze uitspraak , zijn reservatair gedeelte opvragen via de notaris.

Arrest te vinden :

http://www.arbitrage.be" onclick="window.open(this.href);return false; >> Nederlands>> kies 'hangende zaken en rechtspraak/arresten' >> kies '2008' en scrol verder tot arrest 96
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

patrickvop
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 08 nov 2011 19:07

Ik bedankt hierbij Wanton - J. Demoor en Roharro voor het correcte advies.
Intussen is de zaak voor de rechtbank afgehandeld, en is de erfenis evenredig verdeeld volgens het systeem van het kindsdeel.

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 09 nov 2011 10:06

Waw, dat is snel afgehandeld geweest!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”