Beste,
Ik woon momenteel in een huis sinds 1998 (1/2 volle eign+1/2blote eign) waarvan mijn vader (71j) de helf heeft v/h vruchtgebruik.
Sinds het begin betaal ik geen huur. Dit kan later problemen leveren mbt succesie bij het overlijden van m'n vader.
Ik zal waarschijnlijk moeten aantonen dat ik huur betaalde ?
Wat is de best mogelijke oplossing, om zo weinig mogelijk te betalen aan vadertje staat?
1/ Mijn vader doet (vandaag) afstand van z'n vruchtgebruik ? (gezien hij zijn vruchtgebruik niet uitoefent)
In dit geval :
Stel mijn vader komt te overlijden over 5 jaar, wordt er nog teruggekomen op het vruchtgebuik (en dit sinds 1998) ?
2/Ik koop nu het vruchtgebruik af ? Momenteel duurder, maar op termijn interessanter mbt betalen sucessierechten?
Ik wil enkel kiezen tssen de 2 opties, ik wil de volle eign verkrijgen, ook om een hypotecaire lening te verkrijgen om het betrokken pand verder te verbouwen. (Intussentijds reeds 30000€ verbouwingen gedaan).
Heb altijd steeds schrik dat ik later nog successie moet gaan betalen om mijn eigen huis+verbouwingen, ook al valt vandaag het vruchtgebruik weg ?
Wie kan mijn helpen met deze vragen of goede oplossingen, tips aanbieden.
Bij voorbaat veel dank.
Max