successie betalen op onuitgeoefend vruchtgebuik ?

Maxaan
Topic Starter

successie betalen op onuitgeoefend vruchtgebuik ?

#1 , 14 jul 2010 20:32

Beste,

Ik woon momenteel in een huis sinds 1998 (1/2 volle eign+1/2blote eign) waarvan mijn vader (71j) de helf heeft v/h vruchtgebruik.
Sinds het begin betaal ik geen huur. Dit kan later problemen leveren mbt succesie bij het overlijden van m'n vader.
Ik zal waarschijnlijk moeten aantonen dat ik huur betaalde ?

Wat is de best mogelijke oplossing, om zo weinig mogelijk te betalen aan vadertje staat?

1/ Mijn vader doet (vandaag) afstand van z'n vruchtgebruik ? (gezien hij zijn vruchtgebruik niet uitoefent)
In dit geval :
Stel mijn vader komt te overlijden over 5 jaar, wordt er nog teruggekomen op het vruchtgebuik (en dit sinds 1998) ?

2/Ik koop nu het vruchtgebruik af ? Momenteel duurder, maar op termijn interessanter mbt betalen sucessierechten?

Ik wil enkel kiezen tssen de 2 opties, ik wil de volle eign verkrijgen, ook om een hypotecaire lening te verkrijgen om het betrokken pand verder te verbouwen. (Intussentijds reeds 30000€ verbouwingen gedaan).

Heb altijd steeds schrik dat ik later nog successie moet gaan betalen om mijn eigen huis+verbouwingen, ook al valt vandaag het vruchtgebruik weg ?

Wie kan mijn helpen met deze vragen of goede oplossingen, tips aanbieden.

Bij voorbaat veel dank.
Max

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 14 jul 2010 20:45

Als u de enige erfgenaam bent dan zou ik helemaal niets doen op dit ogenblik. Als uw vader overlijdt wordt u automatisch volle eigenaar zonder erfenisrechten te moeten betalen.

Voor de afstand van het VG op een onroerend goed is een akte bij de notaris nodig (kosten ereloon + registratierechten.....).

Weigert de bank u nu een lening omdat u niet 100 percent volle eigenaar bent?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Maxaan
Topic Starter

#3 , 15 jul 2010 21:03

Als u de enige erfgenaam bent dan zou ik helemaal niets doen op dit ogenblik. Als uw vader overlijdt wordt u automatisch volle eigenaar zonder erfenisrechten te moeten betalen.

Voor de afstand van het VG op een onroerend goed is een akte bij de notaris nodig (kosten ereloon + registratierechten.....).

Weigert de bank u nu een lening omdat u niet 100 percent volle eigenaar bent?

1/ Volgens de notaris moet ik later successie betalen op het vruchtgebruik, gezien ik aan mijn vader geen huur betaal.
Ik moet volgens hem later kunnen aantonen dat ik daadwerkelijk huur betaalde, gedurende de heel loop v/h gebruik.

2/ De bank eist dat mijn vader meetekend voor het verkrijgen v/e lening, mijn vader is hiervoor niet te vinden.

Verder:
Ja, inderdaad ik wordt volle eign v/h huis na overlijden van mijn vader en het vruchtgebruik komt op dat moment te vervallen.
Voor mij is het probleem, gezien ik het huis momenteel bewoon en geen huur betaal aan mijn vader (=vruchtgebruiker).
Hier heeft de staat geld ontlopen, zij zullen hierop terugkomen.
Hoe ver zullen ze terug tellen ? Vlgens notaris (de heel loop) , vlgens advocaat (3jaar).
De notaris wijst in de richting v/e afkoop vruchtgebruik (ik vermoed dat de notaris aanstuurd, op wat voor hem het meest interessantste is ?)

Mvg, Max

Reclame

roharro

#4 , 15 jul 2010 21:21

Volgens de notaris moet ik later successie betalen op het vruchtgebruik, gezien ik aan mijn vader geen huur betaal.
Hiermee bedoelt de notaris dat u door het feit dat u geen huur diende te betalen impliciet een schenking hebt verkregen van uw vader. Op schenkingen die zijn gebeurd in een periode van drie jaar voor overlijden moeten er successierechten worden betaald.
M.a.w. op het verkregen voordeel zouden erfenisrechten kunnen worden gevestigd.

Ik moet volgens hem later kunnen aantonen dat ik daadwerkelijk huur betaalde, gedurende de heel loop v/h gebruik.
Enkel de laatste drie jaren komen in aanmerking. Maak een raming hoeveel extra erfenisrechten u hierop zou moeten betalen en vergelijk dat bedrag met de andere door de notaris vermelde alternatieven.

Dus de notaris slaat de bal mis. De advocaat heeft gelijk.
Laatst gewijzigd door roharro op 15 jul 2010 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#5 , 15 jul 2010 21:26

Als jij de facturen kan voorleggen van de gedane werken, als je bovendien ook nog de betalingen kan bewijzen als door jou gedaan...
kunnen deze dan niet gezien worden als éénmalige vergoeding voor de huur?
Handige documenten voor Personenrecht

roharro

#6 , 15 jul 2010 21:33

Volgens de notaris moet ik later successie betalen op het vruchtgebruik, gezien ik aan mijn vader geen huur betaal.
Hiermee bedoelt de notaris dat u door het feit dat u geen huur diende te betalen impliciet een schenking hebt verkregen van uw vader. Op schenkingen die zijn gebeurd in een periode van drie jaar voor overlijden moeten er successierechten worden betaald.
M.a.w. op het verkregen voordeel zouden erfenisrechten kunnen worden gevestigd.

Enkel de laatste drie jaren komen in aanmerking. Maak een raming hoeveel extra erfenisrechten u hierop zou moeten betalen en vergelijk dat bedrag met de andere door de notaris vermelde alternatieven.
U kunt om dit te vermijden maandelijks een bedrag overschrijven als huishuur op vader zijn rekening.....en vader "gebruikt" dat geld voor zijn "huishouden" en "uitstapjes" allerhande (zowat voor alles waar men normaliter "cash" betaalt).

U moet trouwens slechts een halve huur betalen aangezien u voor de helft volle eigenaar bent.
Laatst gewijzigd door roharro op 16 jul 2010 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#7 , 16 jul 2010 11:46

wat belet een mede-eigenaar om zijn deel van de eigendom kosteloos te bewonen?
of nog
als een pand in onverdeeldheid zit wegens echtscheiding, is het de bewoner/mede-eigenaar die woonvergoeding dient te betalen, neen toch?
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”