Vraagjes rond erven

rozenkwarts15
Topic Starter

Vraagjes rond erven

#1 , 11 jul 2010 14:09

Situatie: drie kinderen waarvan 1 overleden in 1999.
Vader overleden in 1977: 3 kinderen stonden vruchtgebruik af aan moeder.
In 1985 maakt oudste broer schulden, moeder moet een deel betalen aan schuldeiser anders wordt haar huis openbaar verkocht. Zij doet dit en legt via notariële akte vast dat dit uitbetaalde deel later van oudste broers erfdeel afgaat ten voordele van mij en andere broer.
Oudste broer met schulden overlijdt in 1999. Hij is gescheiden en heeft 2 kinderen. Ik en mijn kinderen, mijn broer en de kinderen van de broer met schuldene doen "afstand van nalatenschap".
Moeder overlijdt in 2010.
Vraagjes:
1. Zijn de kinderen van mijn overleden broer hun aandeel in moeders erfenis nu ook kwijt omdat zij toen afstand gedaan hebben? Zo ja: wordt dan de Belgische Staat de derde partner in de erfenis? Hoe werkt zo iets?
2. Zijn mijn andere broer en ik het deel van de oudste broer (via akte in 1985 uitbetaald aan hem door schulden) ook kwijt omdat wij in 1999 ook zijn nalatenschap weigerden?
3. Betalen wij successie op de helft van alle goederen of op het geheel? Ouders waren gehuwd onder het wettelijke stelsel.
4. Ik ben gehuwd zonder contract: indien ik ooit in een echtscheiding terecht zou komen, moet ik wat ik nu krijg dan delen met mijn man?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 jul 2010 20:06

1. Moeders erfdeel wordt fiscaal in 3 gedeeld : 1/3 voor u , 1/3 voor broer , 1/6 voor elk van de kinderen van overleden broer. Zo worden successierechten berekend. Bij de effectieve verdeling wordt het bedrag dat moeder voor broer ooit betaalde , wel meegeteld. Het bedrag dat uw oudste broer ooit ontvangen heeft , wordt in mindering gebracht bij hetgeen de 2 kleinkinderen nu zouden moeten krijgen. Zij hebben dat eigenlijk al gehad.
2. Is mi. niet van toepassing omdat jullie niet erven van je broer.
3. Jullie betalen successierechten op hetgeen jullie moeder in volle of blote eigendom heeft. Waar zij enkel vruchtgebruik van heeft , moet niets op betaald worden. Eén en ander is afhankelijk van wat moeder in 1977 heeft ontvangen uit de nalatenschap van vader. Waarschijnlijk waren jullie alle drie reeds (blote) eigenaar van een deel van het ouderlijke huis , sinds vaders dood.
4. Hetgeen jij erft van je ouders blijft van U. Het blijft buiten een eventuele echtscheiding. Zorg wel dat je , zeker voor gelden , kan bewijzen hoeveel je hebt geerfd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rozenkwarts15
Topic Starter

#3 , 12 jul 2010 20:41

Hartelijk dank voor dit grondige advies. Ik ben blij dat ik deze site ontdekt heb!
Veel dank
Rozenkwarts15

Reclame

j.demoor

#4 , 13 jul 2010 10:47

Ik ga ervan uit dat de ouderlijke woning behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van de ouders en hierover niets geregeld was bij huwelijkscontract of testament.

‘3 kinderen stonden vruchtgebruik af aan moeder‘ die haar helft in volle eigendom behield. De drie kinderen behielden dan elk 1/3 in blote eigendom van vaders helft.

‘Oudste broer met schulden overlijdt in 1999. Hij is gescheiden en heeft 2 kinderen‘ die zijn nalatenschap verwerpen,gevolgd door de overige erfgenamen.

1. “Art.744...Men kan bij plaatsvervulling opkomen voor hem wiens erfenis men verworpen heeft...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).Bij moeders overlijden in 2010 zijn de kinderen van de vooroverleden broer hun aandeel in moeders nalatenschap dus niet kwijt.
2. Uw andere broer en uzelf verliezen het deel van de oudste broer (via akte in 1985 uitbetaald aan hem door schulden) dat behoort tot de nalatenschap die u verwierp.
3. Bij moeders overlijden betaalt u successie op haar helft van alle goederen. Op vaders helft zijn reeds successierechten betaald.
4. “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(B.W.).
Indien u ooit in een echtscheiding terecht zou komen, moet u wat u nu krijgt NIET delen met uw man.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

rozenkwarts15
Topic Starter

#5 , 14 jul 2010 18:51

ik vond een akte waarin staat dat mijn vader in 1975 een gift aan zijn echtgenoot deed van 1/4 volle eigendom en 1/4 vruchtgebruik. Wat betekent dit dan? En over welk gedeelte denkt u dat er dan reeds successie betaald werd? 3/8 sten of de ganse helft van vader of misschien minder dan 3/8sten? Kan ik dit ergens opvragen?
Mvg

wanton

#6 , 14 jul 2010 21:47

Dergelijke teksten staan in heel wat aktes of huwelijkscontracten van voor 1976 , toen de huwelijksstelsels konden worden gewijzigd.
Vaders deel werd verdeeld over het aantal kinderen plus de echtgenote , het zgn. principe van een kinsdeel. Elk van de kinderen heeft dus 1/4 van vaders helft in BE , moeder bezit 5/8 van het huis. Er zijn indertijd successierechten betaald op de helft (van vader). Bij het overlijden zullen er mi. successierechten moeten betaald worden op die 5/8 volle eigendom van het huis , terwijl het 1/8 deel dat reeds bij de (klein)kinderen zit nu volle eigendom wordt. Verder zijn alle roerende goederen die er zijn en op naam van moeder staan begrepen in de nalatenschap en onderworpen aan successierechten.
U kan bevestiging vragen van de eigendomsverdeling bij de Registratie van uw gemeente.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”