Situatie: drie kinderen waarvan 1 overleden in 1999.
Vader overleden in 1977: 3 kinderen stonden vruchtgebruik af aan moeder.
In 1985 maakt oudste broer schulden, moeder moet een deel betalen aan schuldeiser anders wordt haar huis openbaar verkocht. Zij doet dit en legt via notariële akte vast dat dit uitbetaalde deel later van oudste broers erfdeel afgaat ten voordele van mij en andere broer.
Oudste broer met schulden overlijdt in 1999. Hij is gescheiden en heeft 2 kinderen. Ik en mijn kinderen, mijn broer en de kinderen van de broer met schuldene doen "afstand van nalatenschap".
Moeder overlijdt in 2010.
Vraagjes:
1. Zijn de kinderen van mijn overleden broer hun aandeel in moeders erfenis nu ook kwijt omdat zij toen afstand gedaan hebben? Zo ja: wordt dan de Belgische Staat de derde partner in de erfenis? Hoe werkt zo iets?
2. Zijn mijn andere broer en ik het deel van de oudste broer (via akte in 1985 uitbetaald aan hem door schulden) ook kwijt omdat wij in 1999 ook zijn nalatenschap weigerden?
3. Betalen wij successie op de helft van alle goederen of op het geheel? Ouders waren gehuwd onder het wettelijke stelsel.
4. Ik ben gehuwd zonder contract: indien ik ooit in een echtscheiding terecht zou komen, moet ik wat ik nu krijg dan delen met mijn man?